Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Kontering inköp Vistaprint - eEkonomi

Hej!

Har gjort ett inköp av visitkort från Vistaprint som är ett nederländskt företag och undrar om konteringen nedan är riktig.

1930 Kredit 287 kr
5900 Debet 287 kr
2615 Kredit 71,75 kr
2645 Debet 71,75 kr

Med vänlig hälsning,
Jesper
38 SVAR 38
CONTENT PRODUCER

Re: Kontering inköp Vistaprint - eEkonomi

Hej Jesper!

Om fakturan kommit utan moms från Nederländerna är beloppen helt korrekt framräknade.

Däremot kommer konteringen ge en avvikelse i momsrapporten om du använder konto 5900 som inte har någon momsrapportkod.
Använd 4056 istället.

Om du sen vill att det ska hamna på rätt plats (konto 5900) i din resultatrapport så kan du kika på Pärs lilla tricks i den här tråden: Bokföra kostnaden för bokföringsprogram, tjänst eller programvara?

Med hjälp av konto 4060 bokar han om kostnaden till rätt plats i resultatrapporten.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
CHAMPION

Vistaprint har Svenskt momsnummer
NY MEDLEM

Hej!

Tack för svaret.
Kan jag skapa ett nytt konto, t.ex. 5931 och sätta momskod 20 inköp av varor från annat eg-land 25% och kontera enligt nedan:

1930 Kredit 287 kr
5931 Debet 287 kr
2615 Kredit 71,75 kr
2645 Debet 71,75 kr
CHAMPION

När jag handlade av Vistaprint så hade dom momsnummer: SE502061404501
Så det är som att köpa från ett svenskt bolag
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ja du kan använda ett eget konto för att få det att hamna korrekt på din resultatrapport.

Gällande inlägget från Pacsac blev jag osäker vad det betyder att de har ett svenskt momsregistreringsnummer.
Om de lägger på svensk moms så ska det framgå på fakturan.
Jag läste på sidan: http://www.vistaprint.se/customer-care/customer-care-center-search.aspx?SearchTerms=moms att om man anger att man har ett VAT-nummer så faktureras man utan moms precis som vanligt vid inköp inom EU. Är det så du har gjort Jesper så är det helt korrekt bokfört.
Anna Svensson
CHAMPION

Att dom är registrerade i Sverige med svenskt momsnummer, så dom skall hanteras som en svensk leverantör.
http://www.vistaprint.se/kundtjanst/m...
CONTENT PRODUCER

Ok,
isåfall ska det också framgå på fakturan hur mycket moms det är enligt svenska regler och isåfall så bokförs inköpet precis som ett vanligt inköp inom Sverige.
Anna Svensson
NY MEDLEM

Mitt kvitto är utan moms och Vistaprint har ett nederländskt momsregistreringsnr.
Tack för svaret, då vet jag hur jag gör!
NY MEDLEM

Hej!

Jag har också köpt visitkort från vistaprint som betalades med företagskortet. Hade dock ingen aning om att fötetaget var holländskt förrän jag fick "momskvittot". Därav angav jag inte mitt ftgs momsnr så jag fick fakturan med moms.

Min fråga är nu - ska jag se det här som ett inköp inom EU eller ett vanligt inköp inom Sverige (med tanke på att vistaprint har anget sitt momsnr på fakturan)?

Slutligen, hur bokför jag om det anses vara inköp inom EU?

Jag bokför för övrigt enligt faktureringsmetoden och jag kom just på en till fråga, ska jag registrera det som ett inköp mot kvitto eller lägga upp det som en leverantörsfaktura?

Tack snälla på förhand!

Mvh

Stephanie