Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering inköp Vistaprint

Hej!

Har gjort ett inköp av visitkort från Vistaprint som är ett nederländskt företag och undrar om konteringen nedan är riktig.

1930 Kredit 287 kr
5900 Debet 287 kr
2615 Kredit 71,75 kr
2645 Debet 71,75 kr

Med vänlig hälsning,
Jesper

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 240311

38 SVAR 38
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Jesper!

Om fakturan kommit utan moms från Nederländerna är beloppen helt korrekt framräknade.

Däremot kommer konteringen ge en avvikelse i momsrapporten om du använder konto 5900 som inte har någon momsrapportkod.
Använd 4056 istället.

Om du sen vill att det ska hamna på rätt plats (konto 5900) i din resultatrapport så kan du kika på Pärs lilla tricks i den här tråden: Bokföra kostnaden för bokföringsprogram, tjänst eller programvara?

Med hjälp av konto 4060 bokar han om kostnaden till rätt plats i resultatrapporten.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Vistaprint har Svenskt momsnummer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svaret.
Kan jag skapa ett nytt konto, t.ex. 5931 och sätta momskod 20 inköp av varor från annat eg-land 25% och kontera enligt nedan:

1930 Kredit 287 kr
5931 Debet 287 kr
2615 Kredit 71,75 kr
2645 Debet 71,75 kr

När jag handlade av Vistaprint så hade dom momsnummer: SE502061404501
Så det är som att köpa från ett svenskt bolag
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ja du kan använda ett eget konto för att få det att hamna korrekt på din resultatrapport.

Gällande inlägget från Pacsac blev jag osäker vad det betyder att de har ett svenskt momsregistreringsnummer.
Om de lägger på svensk moms så ska det framgå på fakturan.
Jag läste på sidan: http://www.vistaprint.se/customer-care/customer-care-center-search.aspx?SearchTerms=moms att om man anger att man har ett VAT-nummer så faktureras man utan moms precis som vanligt vid inköp inom EU. Är det så du har gjort Jesper så är det helt korrekt bokfört.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Att dom är registrerade i Sverige med svenskt momsnummer, så dom skall hanteras som en svensk leverantör.
http://www.vistaprint.se/kundtjanst/m...

Ok,
isåfall ska det också framgå på fakturan hur mycket moms det är enligt svenska regler och isåfall så bokförs inköpet precis som ett vanligt inköp inom Sverige.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt kvitto är utan moms och Vistaprint har ett nederländskt momsregistreringsnr.
Tack för svaret, då vet jag hur jag gör!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har också köpt visitkort från vistaprint som betalades med företagskortet. Hade dock ingen aning om att fötetaget var holländskt förrän jag fick "momskvittot". Därav angav jag inte mitt ftgs momsnr så jag fick fakturan med moms.

Min fråga är nu - ska jag se det här som ett inköp inom EU eller ett vanligt inköp inom Sverige (med tanke på att vistaprint har anget sitt momsnr på fakturan)?

Slutligen, hur bokför jag om det anses vara inköp inom EU?

Jag bokför för övrigt enligt faktureringsmetoden och jag kom just på en till fråga, ska jag registrera det som ett inköp mot kvitto eller lägga upp det som en leverantörsfaktura?

Tack snälla på förhand!

Mvh

Stephanie

Hej Stephanie!

Som framgår i denna tråden så kan tydligen fakturorna från Vistaprint se olika ut.
Om din faktura som i Pacsacs exempel innehåller svensk moms och ett svenskt momsregistreringsnummer så bokförs inköpet som ett köp av en svensk leverantör.

Om fakturan istället har ett nederländskt momsregistreringsnummer och nederländsk moms så räknar du totalbeloppet * 25% och lägger det beloppet på momskonton för både ingående och utgående moms vid omvänd skattskyldighet inom EU.

Om du har fått en leverantörsfaktura som ska betalas vid ett senare tillfälle än fakturadatum så registrerar du det som en Leverantörsfaktura.
Inköp mot kvitto använder du när du inte har någon skuld till leverantören utan betalar direkt.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!

Tack snälla för hjälpen! Nu vet jag hur jag ska göra 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Köp inom EU (vistaprint) - hur bokför jag det?.

Hej!

Jag har köpt visitkort från vistaprint och har nu en leverantörsfaktura som ska betalas. Köpet är utan moms och ser ut såhär: 
Visitkort - 320
Frakt - 139 kr
Totalt 459 kr.

Hur ska jag bokföra det med momskonton mm? Jag har läst på nätet osv men jag är ändå osäker på hur jag ska göra...

1930 Kredit 459 kr
6150 Debet 459 kr
5700 Debet 139 kr
och momsen, ska jag räkna ut den ändå även om den var 0 kr?
2615 Kredit 91,80 kr
2645 Debet 91,80 kr

Förra gången jag köpte la jag det på konto 6150 (trycksaker) men som jag fattat nu ska det läggas på konto 4056. Men blir det helt tokigt nu?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Såg att min fråga hoppat hit! 
Jag undrar fortfarande om kontot för visitkorten är helt tokigt nu eftersom jag förra gången (företagets uppstart) la det på konto 6150. Anledningen till att jag från början la det på 6150 var att jag bokförde inköpet som ett vanligt inköp från Sverige då det fanns svenska momsregistreringsnummer.
Kan jag lägga det på konto 6150 eller ska jag lägga det på 4056 och korrigera verifikationen/flytta den summan från 2014 som jag bokfört till 4056 eller ska jag kontera denna faktura på 4056 och låta den gamla vara som den är?

Sen har jag ändrat momskoder mm eftersom jag importerar utanför EU så jag vet inte om de är rätt nu. Finns det någon sida med de gamla momskoderna samt namn på baskontona så man kan återställa dem och lägga in rätt momskoder?

2615 - Utgående moms vid import av varor 25%  - momskod 60
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet - momskod 48
Stämmer dessa?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Först och främst: På din faktura, står det ett svenskt momsregistreringsnummer och en moms? Isåfall är det rätt att som förra gången bokföra på konto 6150/5900. 

Om inte, ska du redovisa ingående och utgående moms och då behöver också kostnadskontot ha en momskod för att det inte ska bli fel i din momsrapport. Konto 4056 har momskod 20 (25%) som standard vilket betyder att det redovisas i ruta 20 på momsrapporten.

Konto 2615 är det dummaste kontot som finns just nu - ursäkta min frustration.

Anledningen är att tidigare användes detta kontot för att redovisa moms vid inköp av varor inom EU i ruta 30 på momsrapporten.
Från och med 2015 bestämdes att kontot istället ska användas för att redovisa moms vid inköp av varor utanför EU, ruta 60 på momsrapporten.

Det viktigaste nu om du ska bokföra inköp inom EU och redovisa ingående och utgående moms är att kontot du använder: 2615 eller 2614 har momskod 30.
2645 stämmer bra.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. 

Fruktansvärt rörig tråd. Så jag ber om ännu ett svar tack.

Jag har fått en faktura från Vistaprint med Svenskt skatteregistreringsnr.
dom har tagit moms 25%
Jag har även uppgett vat.
Jag betalade totalt belopp 1008 kr
delsumma 807 kr
moms 201 kr

Kan du skriva konto, och vad som blir debet och kredit tack.
Jätte tacksam för svar.
mvh e

Hej!

Om det är ett svenskt momsregistreringsnummer på inköpet så borde det räknas som ett inköp inom Sverige och då kan du bokföra det mot konto  6150 eller 5900 eller motsvarande och sen momsen på ditt konto för ingående  moms, ex 2641.

Tråden blir rörig eftersom det är olika regler beroende på hur fakturan har utformats. Kontrollera gärna med Skatteverket om du är osäker.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej!
och tack för svar! 

På min första faktura stod det svensk momsregistreringsnummer så det bokförde jag som vanligt inköp i Sverige. Denna gången gav jag dem mitt momsregistreringsnummer så på denna fakturan är det ingen moms pålagd. 

Så då gissar jag att jag lägger den på konto 4056 denna gången och låter den förra vara. 
Och så skapar jag ett nytt konto 2614 med momskod 30 och bokför momsen så.

Jag har inte riktigt fått grepp på detta med de nya reglerna och tycker det är väldigt rörigt! Men nu vet jag  hur jag ska bokföra inköpet 🙂

Perfekt!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jisses vad rörig tråd. Jag är i samma sits och förstår inte mycket.
Har fått en faktura utan moms på 181 kronor (frakt inkluderad).

Vad behöver jag göra först? Skapa ett nytt momskonto (i så fall hur?).
kan man på något sätt bokföra det så jag slipper kladda med momsen?
(bryr mig verkligen inte om de 71 kronorna just nu).

Sen förstår jag inte en del av konversationen angående att man kan få en faktura från speditören eller motsvarande.

Snälla hjälp
/en som ångrar att han fyllde i momsnummer.

Hej!

Om du har angett ditt momsregistreringsnummer och blivit fakturerad utan moms så kan du bokföra såhär:

2440/1930 (ingen momskord)   kredit 181
4056 (momskod 20 (25%))       debet 181
2645 (momskod 48)                  debet  45,25 (181*25%)
2614 (momskod 30 (25%))       kredit   45,25 (181*25%)

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~