Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering inköp Vistaprint

Hej!

Har gjort ett inköp av visitkort från Vistaprint som är ett nederländskt företag och undrar om konteringen nedan är riktig.

1930 Kredit 287 kr
5900 Debet 287 kr
2615 Kredit 71,75 kr
2645 Debet 71,75 kr

Med vänlig hälsning,
Jesper

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 240311

38 SVAR 38
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack Anna.
Jag har blivit fakturerad utan moms men det gör det bara svårare för mig att förstå att det beloppet jag betalt ska användas för att bokföra moms.

"Denna leverans är belagd med nederländsk skatt på 0 % enligt artikel 138, paragraf 1, i Direktiv 2006/112/EG (gemenskapsinternt förvärv)."

Men jag antar att de olika kontona i svaret tar ut varandra.
Har jag fel så får jag väl korrigera.

Hej igen!

Hmm.. om jag inte minns fel ska det stå att det är reversed VAT  på fakturor med omvänd skattskyldighet. Detta verkar som att du beskattats men enligt 0%?

Kontrollera med Skatteverket hur detta ska redovisas på momsdeklarationen så hjälper jag dig om det är något som blivit fel.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej ännu en klurig vistaprint fråga. Jag har gjort en beställning på totalt 300 kr excl moms (ingen moms dragen). På momskvittot framgår ett nederländskt moms registreringsnummer.

Dock så har jag fått fakturan via klarna som betalningsmottagare. Dvs ett svenskt företag.
Hur i  bokför jag detta?
Det går inte lägga upp en utländsk leverantör med svensk betalningsmottagare i visma e.-ekonomi heller.
Behöver jag redovisa fraktkostnaden eller kan jag bokföra hela beloppet på konto 4056?

Ska jag registrera Klarna som jag fått fakturan ifrån (betalningsmottagaren) eller Vistaprint som leverantör?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

1: Okej, Klarna har inte tagit upp någon moms på köpet va? Förutom eventuella faktureringskostnader?
Jag tänker att det borde gå som ett inköp från ett annat EU-land, jag har gett lite förslag längre upp i denna tråden.

2: Gå gärna in och lägg en kommentar i tråden EU-leverantör med svenskt bankgiro - eEkonomi.

3: Många redovisar fraktkostnaden på samma konto som själva kostnaden. Det gör du som du vill.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Kolla så det inte är Klarna som är säljare och då med svensk moms, jag har fått så från annat (utländskt)företag


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för synpunkten, det framgår av fakturan att klarna är betalningsmottagare och att vistaprint som är säljare, jag fick även ett momskvitto levererat direkt från Vistaprint medans fakturan kom via klarna, verkar krångligt att registrera för en novis som jag. Förstår inte varför Vistaprint inte har en enhetlig metod för sina svenska kunder?

Jag tror man rör sig i en gråzon.

Men är fakturan utan svenskt momsregistreringsnummer så får du kontera som EU-inköp.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Även jag har köpt reklam från vistaprint och betalat via klarna.

Fakturan var inklusive moms på 21 %

Om jag har förstått det hela rätt så ska jag betala den som en vanligt Svensk faktura (betalas till Svenskt plusgiro)

Hur gör jag med momsen, hittar inte någon momskod med 21%??

Mvh//T

du kan inte dra av den momsen, utan du måste kostnadsföra hela beloppet, men behandla det som ett "vanligt" inköp inte EU-handel

Dom tar ut moms om du inte anger ditt VAT nummer

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! men jag måste väl ändå kontera momsen som enligt fakturan är 21%, kan jag lite enkelt byta till 21% någonstans? 

den moms som är på fakturan kan du inte dra av som moms, den är ju utländsk. Allt får läggas på lämpligt konto (t.ex. 6100)


Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Tusen tack för hjälpen 🙂

Nästa gång så uppge ditt VAT nummer så får du en faktura utan VAT
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kanske missade något vid beställning (sidan känns svensk) jag bockade i att jag var företag och fyllde i mitt moms/organisationsnummer.

Har nu varit i kontakt med vistaprint och tjejen i andra ändan sa att det är svensk moms som betalas på fakturan, den ska bokföras som ett vanligt svenskt köp.

Då skall allt vara OK, kolla upp det momsnummer dom angivit för så det är OK. Sedan är det lite kryptisk om dom lagt på 21% moms (vilket är den moms som är i Holland)

Men ange det momsbelopp dom uppger.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Jag gick efter exemplet där uppe
Vistaprint faktura med ingen dragen vat. 


så här skriver jag : 
2646 debet
2018 kredit
2614 kredit
4056 debet

Men varför så har man 2646? Brukar man inte ha 2645?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle vara tacksam för hjälp tack. nu innan jag ska bokföra moms deklarationen.

2646 är inte rätt 2645 skall det vara