Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering och bokföring förmånsbil och fritt drivmedel - Lön 100

Har ett nystartat AB. 1 juni tog jag ut en ny företagsbil. Förmånsvärde ca 4500 kr. Har valt att företaget står för allt bränsle då jag kör ca 80% i tjänsten. Jag för körjournal så jag vet exakt hur mycket privatkörning jag kör. Vet också att privatkörningen ska förmånsbeskattas med 1,2 gånger den faktiska kostnaden för bränslet per mil.
Jag använder Visma Lön 100 och Visma eEkonomi.
Hur går jag tillväga med de båda programmen?
Som exempel:
Förmånsvärde 4500 kr
Privat körning 50 mil x 14,50 x 1,2 = 870 kr
Är det i löneprogrammet jag justerar förmånen?
2 SVAR 2
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Både förmånsbilen och drivmedlet justerar du i löneprogrammet eftersom det ska redovisas i kontrolluppgiften. I Visma eEkonomi sköter du därefter bokföringen.

Förmånsbilen lägger du upp under Register - Anställda på fliken Lön via knappen Beräkna. Där kan du välja årsmodell, bilmärke och modell och på så vis få förmånsvärdet beräknat.
På lönekörningen kommer därefter Bilförmån automatiskt plockas upp med förmånsvärdet.

Om du också kör privat med drivmedel som företaget betalar så registrerar du detta i kalendariet med snabbvalet Övriga tillägg/Avdrag - Förmån av fritt drivmedel vid tjänstebil. Du anger marknadsvärdet av det förbrukade drivmedlet och programmet räknar då detta multiplicerat med 1,2.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Tack för ett bra och utförligt svar.