Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eken23
MEDLEM

Kontering semesterlön eEkonomi Lönebesked

Som jag förstår ska jag betala ut semesterlön som "Tillägg före skatt". Jag vill ha semesterlöner på konto 7082 och går således in i "Företagsinställningar/Löneuppgifter" och lägger in konto 7082 under "Tillägg före skatt".

När jag gjort lönebeskedet slår Visma eEkonomi ihop timlön och tillägg före skatt till konto 7010. Jag får ingen särredovisad kontering enligt mina inställningar.

Varför kan man lägga upp bokföringskonton på olika lönearter när det inte fungerar?

Är det något jag missar eller ska det fungera så här?

Tacksam för vägledning!

Mvh/Lars



2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lars!

Om du har lagt in ett bokföringskonto på Tillägg före skatt så är det såklart detta det ska bokföras på. 
Jag tror det kommer fungera för dig nästa månad. Det är nämligen så att om du har påbörjat lönerna och sedan gör en ändring i företagsinställningarna så klarar den inte av att göra ändringen direkt utan det slår igenom först nästa månad. Det brukar komma upp en liten notis om detta uppe till höger, men den kan va lätt att missa. 

Så jag skulle vilja be dig avvakta till du skapar lönen nästa månad. 

Nu får du dessvärre korrigera det manuellt i bokföringen denna gången. 

Ha det gott!
/Sanna

eEkonomis så kallade lönemodul är såvitt jag förstått i princip bara ett sätt att få ut lönebesked. För att få en korrekt bokföring av löner och dess kostnader så skall du ha ett riktigt löneprogram, t.ex. Vismas. Just semesterlöner hanteras ju inte alls, åtminstone inte tidigare, i eEkonomi utan man rekommenderar t.ex. Excel för att ha koll på det. Vilket är rätt märkligt när vi i branschen knappt skulle klara av det men "vanligt folk" skulle.... jo tjena....