Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto för periodiseringsfond i den förenklade kontoplanen enskild firma?

Varför följer ni inte den förenklade kontoplanen för enskild firma? Jag tänkte bokföra en avsättning till en periodiseringsfond jag gjorde 2012 men konto 2083 är tydligen "Medlemsinsatser"!? Och periodiseringsfond är konto 2112? Och varför finns det både med och utan suffixet "års taxering" konton?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 22-02-27

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Om du har en enskild firma och upprättar förenklat årsbokslut behöver du inte bokföra avsättning till periodiseringsfonder, det räcker att du tar upp det som en upplysning i ruta U1 på blanketten för förenklat årsbokslut. Detta är också anledningen till att vi inte har några aktiva konton i kontoplanen kring detta för en enskild firma i eEkonomi.

Vill du ändå bokföra det brukar man använda konto 2080 - Periodiseringsfonder och 2090 - Utjämningskonto i en enskild firma, alternativt det aktuella kontot för taxeringsåret. Dock används konto 2080 och 2090 även i aktiebolag och då innebär de inte samma sak längre utan istället Bundet eget kapital och Fritt eget kapital. I eEkonomi är dessa konton inaktiverade om du har en enskild firma eftersom de är tänkta att använda i ett aktiebolag.

Så som svar på din fråga räcker det egentligen att ta upp avsättningen till periodiseringsfonden i ditt förenklade årsbokslut. Vill du bokföra det i programmet kan du välja antingen aktuellt konto för taxeringsåret eller aktiverar du konto 2080 och 2090 och döper om dessa. Vill du hellre använda konto 2083 kan du döpa om det i så fall.

Har du fler funderingar får du gärna återkomma här.