Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto till momspliktig summa och ej momspliktig

val av konto: vilket konto väljer jag till den summan som ej är momspliktig samt vilket konto till summan som är momspliktig. Totalbeloppet innefattar dem båda.m

7 SVAR 7
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

För att kunna hjälpa dig med konton behöver jag veta om det är inköp eller försäljning som du ska bokföra, samt om det är en vara eller en tjänst. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, det gäller inköp, betalning av faktura till Loomis. faktura totalen är 434 kr, total exkl. moms 398,61kr, varav momspl. 140,56, varav ej momspl.258,05.
Hälsningar
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Vid vanliga inköp inom Sverige gör man ingen skillnad på om köpet är momspliktigt eller inte, det innebär att du kan ha samma bokföringskonto för beloppet som är momspliktigt och det som inte är momspliktigt. Som jag tolkar det är det en tjänst som du köper och du kan du använda konto 6500 eller 6590. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har samma fråga men måste få ett förtydligande. Fakturatotal är 93 kr varav momspliktigt 33,44 kr, varav ej momspliktigt 51,04 kr och moms 25% är 8,36 kr.

Om jag bokför totalsumman 93 kr på konto 2440 samt moms 8,36 på konto 2641 bör jag alltså skriva in 84,48 kr på konto 6500? 

I så fall har jag bokfört fel i augusti och betalat moms för den perioden. Hur gör jag då? Ska jag skriva en korrigeringsverifikation på den bokförda fakturan eller på de bokförda betalningen eller både och?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eva!

Ja det stämmer som du beskrivit ovan. 

Vad är det som är blivit fel i augusti, kontona på fakturan, beloppen eller betalningarna?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Petra,

Det är beloppet. Jag har bokfört att jag betalat för mycket moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eva,

Du får göra en korrigering av detta i den perioden du nu befinner dig i. Leta upp verifikationen och gör en korrigering där du lägger in korrekta saldon för de konton du väljer att korrigera.

/Victor