Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Judit M
MEDLEM

Digital version datum signering

Det är i och för sig fiffigt att ange datum vid respektive signerare men om man väljer digital signering är det väl bankID-inloggningen som blir datumet och då ska man kanske inte sätta något datum alls i årsredovisningen. När jag upprättar den och skickat vidare för signering har jag ju ingen aning om de signerar idag, imorgon eller om två dagar? Och efteråt kan jag inte vad jag vet gå in och ändra datum.

 

Eller hur är det tänkt att fungera?

12 SVAR 12
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Judit!

Om jag har uppfattat din fråga korrekt så funderar du på hur du ska hantera datumen så det blir korrekt. 

När årsredovisningen är underskriven av de som ska göra detta så går du in på underskrifter i programmet och anger korrekta underskriftsdatum och sedan skickar du in till Bolagsverket. Du går alltså in och ändrar datum efter signering men före du skickar in  

årsredovisningen. 

 

Ha en fin eftermiddag!

Tinna

Hej,
Det där var viktig information. Kan inte finna den någonstans i hjälptexterna. Min fundering är att det blir fel i bokslutskontrollen så länge inte datum står på plats. Godkänner programmet att "de röda stoppen" fortfarande finns kvar vid utskick till signering?
Finns det någon plats du kan guida till som specifikt behandlar just digitala versioner och inlämningar (mer än det lilla som står i hjälptexterna). Det är så mycket som inte går att göra med denna inställning!

Det går ju bara att skriva in en ort och datum att fylla i. Det kan ju vara olika både ort och datum bli när det finns flera ledamöter. Hur gör jag då? Enda datumet som blir samma för alla är ju datum för årsstämman. Men ÅR ska ju vara klar och underskriven minst två veckar före.

Hej Ankan75!

 

Det går i dagsläget endast att fylla i en ort och där räcker det med att välja en av dom orterna. Vad gäller datumen så är programmet anpassat för att kunna fylla i ett eget datum efter varje undertecknare. Se bild:

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

Det där är ingen sida jag känner igen, hur kommer jag dit? 

Hej Ankan75!
Bilden som min kollega visar i svaret kommer från Visma Deklaration och Årsredovisning. Du hittar dit under Årsavslut - Upprätta årsredovisning - Underskrifter. Återkom till oss i forumet eller till våra kollegor i supporten om du inte hittar det så hjälper vi dig gärna. 

 

Ha en fin dag

Tinna

Judit M
MEDLEM

Tack Tinna

Hej Ulrika!
 

Datumordning - för årsredovisning. 

  1. Räkenskapsåret avslutas

  2. Årsredovisningen färdigställs
  3. Årsredovisningen skrivs under. Det är datumet då styrelsen och eventuellt VD beslutar att lägga fram årsredovisningen. Skrivs årsredovisningen under av fler personer vid olika tillfällen anges respektive underskrift med medhörande datum på dokumentet Underskrifter. Oavsett om det är digitala signaturer eller fysiska. 

  4. Datum då revisionsberättelsen har lämnats (revisorspåteckning). Det är bara aktuellt om företaget har revisor.

  5. Datum för årsstämma. Stämman ska hållas inom sex månader från räkenskapsårets utgång. Datumet ingår i fastställelseintyget..

  6. Datum för fastställelseintygets underskrift. Vid pappersinlämning anger du datumet som fastställelseintyget skrevs under på. Vid digital inlämning av årsredovisningen skickar Bolagsverket ut fastställelseintyget för digital signering. I Visma Bokslut föreslås alltid dagens datum tills dess att årsredovisningen är låst.

  7. Deadline för inlämning av årsredovisning till Bolagsverket. Den måste lämnas in senast en månad efter årsstämman

Kring frågan om digital signering så är svaret Ja, programmet godkänner varningar/fel kring datum inför signering via exempelvis Visma Sign går och digital signering ska genomföras innan datum för underskrifter är ifyllda.

 

Vi arbetar just nu med att se över och uppdatera hjälpavsnittet kring underskrifter. 

 

Ha en fin dag.

/Tinna

 

 

 

 

  

Tack för utförligt svar! Då jag valt digital inlämning var jag mest orolig för att det inte ska gå att gå tillbaka och fylla i datum när väl alla skrivit på ÅR.

Ett helt annat "problem" med digital inlämning är en märkligt konsekvens av programmet. Sitter idag, söndag, och har gjort klart ett bokslut och årsredovisning. Kunden kommer in i morgon så jag vill ju gärna göra allt klart. Använder digital inlämning och fyller därför i underskrift av årsredovisning och stämma i morgon, 220509. Men programmet gör att jag inte kan skicka årsredovisningen idag då den väljer dagens datum för underskrift av fastställelseintyget (vilket i sig är märkligt då ingen vet när kunden verkligen skriver under), den protesterar alltså och säger att "Inlämningsdatum måste vara senare än årsstämmans datum. Vilket jag också fyllt i, det är bara programmet som anser att det blir idag. Men kunden kommer att skriva under i morgon. Så som jag ser det så är programmets datering av fastställelseintyget felaktigt då den inte kan veta det. Dessutom så blir det ju som så att om jag skriver ut ett original idag så får den morgondagens datum på allt utom fastställelseintyget. Vilket dessutom ändras när det skrivs på av kunden...  Då kunden kommer in till mig i morgon och skriver på allt, även det digitala fastställelseintyget, så måste jag för att kunna förbereda skriva dagens datum som underskrift av årsredovisning och stämma. Den utskrivna kommer då att ha dagens datum som datum för underskrift av fastställelseintyg, men i och med att vi gör det i morgon så stämmer inte det utan det kommer då att få morgondagens datum på det ex som bolagsverket får.. jäkligt märkligt och irriterande trassligt.... Så för att lösa det får jag helt enkelt se till att skriva ut årsredovisningen och skicka in den direkt på morgonen i morgon.   Men fasen vad onödigt...

Hej!

Jag har framfört dina input till teamet men har ännu inte fått någon återkoppling. Tänkte mest kika in så du inte tror att vi har glömt bort dig 🙂

 

Ha en fin dag! /Tinna

En helt annan märklig sak är när man använder digital signering av själva årsredovisningen. Har precis gjort det på en långväga kund. På sedvanligt sätt så har jag då skrivit in datum i årsredovisningen när underskrift var tänkt. Men kunden dröjde då med sin underskrift vilket gör att vi nu har en årsredovisning där det på sidan för underskrifter står 2022-05-22 medans den digitala underskriften skedde 2022-05-27. M.a.o fel.. Det här är ju inget som bolagsverket märker och jag har nu ändrat på den jag skickar in till rätt datum men faktur kvarstår att på det digitala originalet så diffar datumen. Det borde nog vara så att datumen på en digitalt underskriven årsredovisning lämnas oifyllda tills man vet när det blev gjort. Och programmet borde nog säga till om det. Använde helt den funktion i programmet som hjälper till med digital underskrift. Kollade för säkerhets skull igen så att jag inte missat något men det här framgår ingenstans. Blir minst sagt förvirrande och dessutom fel då originalet (digitalt) nu inte ser ut som det jag skickar in, vilket jag kan tycka är väldigt illa.