Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp med kort, återbetalning i kontanter i Visma eEkonomi

Hej, Jag gjorde inköp av flera varor i en butik. Betalade med mitt företagskort. Efter några dagar gjorde jag ett återköp av några av produkterna. Fick deras värde återbetalt i kontant och ett underlag på detta. Sedan köpte jag några nya varor i samma butik och betalade då med kontanterna samt 106kr från företagskortet. Hur skall jag bokföra återbetalningen i kontanter och övriga poster? Tack på förhand!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hur bokförde du själva
ursprungliga inköpet?

Vid en retur av det du
köpt i butiken, kan du bokföra det på samma sätt som ditt inköp fast
tvärtom. Det du behöver tänka på är att byta ut ditt företagskonto mot 1910-
Kassakonto.

Dvs:

1910 Kassakonto (Debet)

4XXX-8XXX Inköpskonto (Kan
använda samma som du tidigare bokfört ditt inköp på - Kredit)

2641 Debiterad ingående
moms
(Kredit)

Vad gäller dina övriga
poster kan dessa bokföras som inköp. Även dessa direkt mot 1910 Kassakonto.  Detta med förutsättningen att det är vanliga inrikes inköp och inköpen inte ska betalas via faktura.

/Hanna 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hanna,
Tack för ditt svar. Jag har nyligen köpt denna tjänst hos er och har tidigare kört detta analogt. Därför är allt ganska nytt. På alla inköp jag gjort har gått via Inköp/Leverantörsfakturor och sedan Ny leverantörsfaktura. Några inköp via faktura och övriga gjorda med kort direkt från butik.
Om jag nu skall byta till Kassakonto måsta jag väl gå in på Kassa- och bankhändelser och sedan lägga in det som en ny händelse, eller? Jag vill ju helst undvika att göra fel.
Tack på förhand!
Mvh Ulrika
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Vill bara tillägga lite mer info. Första inköpet var på ca 1191kr. Två av de varor som köptes in vill jag byta. Jag gick tillbaka två dagar senare och först till kassan för att göra ett återköp. Fick då 406kr tillbaka kontant. Efter att återbetalningen gjordes, gick jag in butiken och köpte några andra produkter för totalt 512kr. Då betalde jag 406kr kontant och 106kr från mitt kort. Går det att få till när jag skall lägga in själva betalningen sedan, eftersom ett inköp gjordes från både (det nya) kassakontot och företagskontot? Återigen, tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Precis som du säger kan du gå in under Kassa- och bankhändelser och istället välja att arbeta från ditt kassakonto. 

På din andra fråga när du betalt lite med företagskortet och lite kontant så kan du matcha detta i en händelse. Börja med att lägga in händelsen under valfritt konto (antingen kassa eller företagskontot) med endast det beloppet som berörde det kontot. D v s har du betalt 406 kronor kontant och väljer att matcha det från ditt kassakonto så är det detta beloppet du får utgå från. Vill du göra tvärtom lägger du till 106 kronor under ditt företagskonto. 
 
När du väl ska matcha passar väl möjligen händelsen Inköp mot kvitto - Egen kontering. Välj upp både konto 1910 (vilket är förvalt om du matchar från kassakontot), 1930(företagskonto) på 106 kronor samt möt beloppet mot hela kostnaden med ett kostnadskonto, d v s totalen (512kr). Sedan när differensen är noll, kan du bokföra händelsen. 

Återkom om det skulle dyka upp fler frågor eller funderingar!

/Hanna