Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Koppla bildunderlag på faktura till inbetalning - eEkonomi

Hej!

Efter många år med kontantmetoden så använder jag sen förra sommaren faktureringsmetoden, och har en fråga gällande bildunderlag till verfikationerna. Jag använder Visma eEkonomi och värt att nämna är att jag skapar mina fakturor manuellt utanför Visma, som PDF-filer.

Hittills har jag skapat en verifikation för varje gång en faktura skapats och skickats. T.ex., verifikation 20 med titel "Faktura 1234" och så har jag bifogat fakturan som PDF i verifikationen i Visma eEkonomi.

Men när fakturorna betalas så betalas det ofta väldigt många samma dag och blir registrerad som en enda bankhändelse. Då har jag nöjt mig att skapa en enda verifikation och skrivit vilka fakturor det gäller.

T.ex. verifikation 30 med titel "Betalning av fakturorna 1234, 1240 och 1241", men, utan att bifoga PDF-erna igen.

Är det okej att göra på detta vis, eller bör jag bifoga fakturorna en gång till för verifikationen som matchar den bankhändelsen? Det kan vara väldigt många fakturor i en och samma bankhändelse, det var därför jag hoppades på att jag skulle kunna slippa bifoga igen.

 - Micke
5 SVAR 5
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Micke! 

Det är helt okej att göra som du gör. Har du kopplat bildunderlaget på fakturan till verifikationen för fakturan så är det frid och fröjd 🙂 
AnnicaL
CHAMPION

Håller med. Om något ska länkas vid betalningen är det insättningsuppgiften från banken.

/Annica
Bertil73
MEDLEM

Fakturorna bokförs väl mot ett konto för kundfordringar? Fakturan är underlag för denna transaktion. Fakturan är inte underlag för inbetalningen eftersom den inte är något 'bevis'/underlag för transaktionen och är inte bevis för att inbetalningen faktiskt skett. Det är däremot kontoutdraget, så detta ska du spara löpande och minst ihop med årsredovisningen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utmärkt, tack för era svar!
Ja, det där med kontoutdraget är en annan historia. Det jag alltid tyckt var lite "komiskt" (eller nja, komiskt är kanske att ta i) är att de vanliga kontoutdragen man får från Swedbank tydligen ska räcka men i kontoutdragen står det ju inte särskilt mycket information om betalaren. Ganska knapphändigt "bevis" för betalningen. Och visst, man kan få kompletterande uppgifter från bankgirot, men endast kontoutdraget känns ganska futtigt.
Bertil73
MEDLEM

Även uppgifterna från bankgirot kan kallas för kontoutdrag.