Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Körkort som löneförmån

Ska lägga till körkortsutbildning (B-kort) till en anställd, som bara varit timanställd, men så att det blir rätt i företag och till Skatteverket.

I och med att den anställde inte har arbetat så regelbundet som tänkt så har hen inte kommit upp i lön som gör att skatt dras. 

Så fråga.

Kan jag använda Lönearten "Förmån, tabellskatt" och lägga summan där.

Antar att jag då får betala arbetsg. avg men det blir inget skatteavdrag för hen.

Om jag vill lägga till ett skatteavdrag, så blir det en minuspost, innebär det då att hen blir skyldig företaget pengar? Det vill vi ju inte.

Det jag vill är att det syns att hen blivit förmånsbeskattad för sitt körkort. 

Hjälp!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pernilla, 

Jag har kikat på det hos mig och Förmån, tabellskatt är helt korrekt löneart att använda. Precis som du säger så blir det inget skatteavdrag autoamtiskt eftersom ordinarie lön är så låg men det dras arbetsgivaravgifter på beloppet. Jag försökte hitta information om detta på Skatteverkets hemsida för att se vad som gäller men det var inte helt lätt för just denna situationen. Det jag kunde hitta var att om ingen kontant lön betalas ut vid sidan av en förmån kan inget skatteavdrag göras, vilket ju är helt logiskt men jag är osäker på hur du ska göra när lönen är så pass låg att ingen skatt dras pga det.
I eEkonomis lönemodul kan du också lägga till lönearten Extra skatt och lägga in den skatt som bör dras på förmånen, då registreras ett skatteavdrag men om detta är nödvändigt är något jag skulle rekommendera dig att dubbelkolla med Skatteverket först och främst. 

Ha en fortsatt fin eftermiddag och god fortsättning! 
/My