Inför årsavstämningen för 2024, så ser jag att alla fakturor som har skickats till en specifik kund har haft ett felaktigt försäljningskonto (3051 istället 3041). Ingenting ska betalas tillbaka till kunder då summan alltid har varit korrekt, men det blir ju tokigt i årsredovisningen när jag bara säljer tjänster att det plötsligt finns en post där jag har en post med försäljning av varor.
Hur korrigerar jag detta? På de gamla fakturorna går det inte att korrigera någonting. Att skapa en kreditfaktura blir väl lite tokigt eftersom det inte ska återbetalas någonting? Kan jag skapa en manuell verifikation som nollar 3051 och för över summan till 3041 med en kommentar om vad det handlar om? Räcker det då bara med en verifikation med överflyttning av den felaktiga summan på 3051 - 3041?
Ja, du gör en manuell verifikation per 31.12 och rättar upp detta.
Hej!
I årsredovisningen står det bara nettoomsättning och inte om det är vara eller tjänst så det har ingen egentlig betydelse men tycker förstås att de är bra att se till att det blir korrekt framöver genom att du går igenom de artiklar som har har upplagda och kollar att de är inställda på tjänst.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.