Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera slutbetald faktura som inte är fysiskt betald - eEkonomi

Lyckades slutbetala en faktura som inte är fysiskt betald men som jag delbetalat på och även bokförd som delbetalad, hur korrigerar jag tillbaka allt?
Vill alltså tillbaka till att fakturan ska vara delvis obetald i systemet.
4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Jakob,
Om du provar att gå till Kassa och Bankhändelser - Välj ditt bank/kassakonto som du bokförde slutbetalningen på samt rätt period. Under Periodens Bankhändelser ska du kunna se händelsen som står för slutbetalningen - klicka på händelsen - Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation som vänder verifikationen för slutbetalningen och om du kollar på dina obetalda fakturor ska fakturan hamnat där åter igen. Ska beloppet som finns under kassa och bankhändelser inte matchas mot någon annan händelse så kan du klicka på krysset till höger om den. 

Hoppas detta löser din fråga, återkom gärna annars.

Trevlig helg! 
/ My
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My.
Kan ej hitta den där, enbart under verifikationer finns den.

Tack för svar.

Mvh Jakob
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jakob,

Jag hade gärna velat ha lite mer information från dig om hur du har registrerat delbetalningen på kundfakturan. Har du gått via Försäljning - Kundfakturor - tryckt på kundfakturan - Åtgärder - Inbetalning? Har du gjort det under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation - angett konto 1510 och manuellt plockat upp fakturan och motkonterat med ett eller flera andra konton? Eller har du gjort det under Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse och matchar mot kundfakturan? Har du en bankkoppling i programmet? Kan det vara så att du har skapat fakturan helt manuellt via en verifikation och inte via programmet funktion Ny kundfaktura under Försäljning - Kundfakturor?

Som My skrev så kan du i de flesta fall hitta fakturans betalning under Kassa- och bankhändelser. Du får vara noga med att du kollar på korrekt konto som fakturan har bokförts som betald mot samt inom rätt period. Om du är osäker på vilket konto betalningen har bokförts mot kan du öppna den verifikation du hittar för att se om det är företagskontot, kassakontot eller något annat som du har lagt upp. Sedan om du hittar betalningen under Kassa- och bankhändelser kan du följa Mys instruktioner. 

Men som sagt, återkom med lite mer information om hur du har registrerat din delbetalning så kan vi kolla vidare på det och ge ett bättre mer precist svar 🙂

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fanny.

Jag har gått denna vägen.

Har du gått via Försäljning Kundfakturor - tryckt på kundfakturan - Åtgärder Inbetalning?
Jag har också verifikations numret på slutbetalningen.

Mvh Jakob