Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigerad kostnadsränta

När man får en korrigerad kostnadsränta -260 kr, vill jag gärna tänka att skatteverket har gjort fel, och vill kreditera denna post ??

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-23

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inget ovanligt att korrigeringar görs på både kostnad och intäktsräntor, så allt är i sin ordning. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska förtydliga mig, när man ligger minus så tickar räntan på och de har ett visst datum de räknar mot. Betalar du innan eller efter den dagen kommer dessa justeringar efteråt. Som sagt, inget ovanligt på båda typerna av ränta. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Carina, men jag bokför ju alltid intäktsränta i kredit och kostnadsränta i debet. Nu när dom har korrigerat en kostnadsränta, vill jag lägga den i kredit, som att jag får tillbaka en kostnad ?? 🙂


Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag går efter vad det står i texten oavsett kredit/debet... Det är ju en korrigering som kan slå åt båda håll. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

vilket konto bokför jag detta på ? enskild firma. 

Hej Conny! 
Eftersom du har en enskild firma så väljer du själv om du vill bokföra händelsen eller inte, anledningen till det är att du delar ditt privata skattekonto med firman. 
I tråden Hur bokförs negativ kostnadsränta på skattekonto? kan du få hjälp med vilka konton som ska användas. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lisa !