Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigering av icke spårbar felaktig transaktion

Hej

Jag är ingen driven användare, bara baskunskaper i enkel bokföring för att klara mitt enmansföretag.

Jag har ett klurigt problem:

Har ett litet negativt saldo på ko 2510 , några tusen, per 31/12 2020.

All skatt är betald, saldot på 1630 är noll och i helt i synk med skatteverket också per 31/12 2020.

HAr varken skatteskuld eller skattefordran. 

Jag har inte lyckats spåra var den felaktiga konteringen har uppkommit och vil inte lägga ner massor av dyrbar tid på att leta upp och korrigera det. Kan ligga mer än ett år tillbaka...

Finns det något sätt att "flytta" tillgången på 2510 till ett annat konto så att jag får en "ren" bokföring avseende skatter.  

Kanske kan jag flytta till en kundfordran och sedan skriva av den som en förlorad fordran?

Söker enkel och något så när laglig lösning om ni förstår vad jag menar. Vill inte lägga ner dyrbar tid på att leta litet fel i bokföringen.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej

2510 används normalt "bara" vid bokslutsarbetet. Har du gjort dina bokslut själv eller har du anlitat en redovisningskonsult? Har du, när slutskattsedeln kommit, stämt av att inkomstskatten som beräknats vid bokslutet stämde med den slutliga debiterade skatten? Kan det vara belopp som ligger på kontot för Särskild löneskatt för pensionskostnader som spökar, om detta inte bokats om vid slutskattedebiteringen? 

Det finns inget enkelt sätt att bara boka bort en diff på skatteskuldkontot, man behöver ta reda på vad det är som orsakat diffen. Ofta kan det vara just att den beräknade skatten inte är helt korrekt mot den slutligt debiterade skatten, och då ska diffen bokföras mot 8910 eller 8920. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Tack för svar och jo, jag har stenkoll på min bolagsskatt.  2510 används ju vid bokslutet i samband med avstämningen av slutskatt / prel skatt . Jag misstänker att någon tidigare korrektions trans har blivit lite fel, kan ligga flera år tillbaka. Jobbigt att rota i gamla redan avslutade bokslut.  Men kanske låter jag bara dessa få tusenlappar stå kvar som kortfristig skuld i bokföringen....  skatteverket har ju fått sitt redan. 

Tack för era synpunkter. 

När det gäller just skatter ska man försöka att inte vara så nonchalant utan viktigt att hitta felet så att det rättas på rätt sätt. I eEkonomi är det faktiskt ganska lätt att stämma av detta. Gå till Kontoanalysen och sök på konto 2510. Sen kan du bara byta år bakåt och det brukar ju inte vara så många transaktioner varje år så det går inte åt så mycket av den dyrbara tiden 😉

 

Som Annica skriver så kan det ju vara andra skatter också. Typ löneskatt och det bör isf ligga på konto 2514. Kan det vara så att du deklarerat annorlunda mot skatteberäkningen i bokslutet?

 

Alla konton ska stämmas av åtminstone i varje bokslut. Just skatter är extra viktigt att man har stenkoll på. Om du har samarbete med någon redovisningskonsult så kan hen säkert hjälpa dig med detta.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100