Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigering av korrigeringsverifikation

Hej!

Jag har i Visma eEkonomi behov av att göra en korrigering av en korrigeringsverifikation (ja, jag har slarvat). Ser att jag nu endast har alternativet att korrigera momskod för denna. Hur gör jag för att få ordning på denna redan korrigerade verifikation?

Hälsningar,
Håkan
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Håkan!

Det går alltid bra att skapa en manuell verifikation för att vända bokföringen.

En manuell verifikation skapar du under Bokföring-Verifikationer-Ny verifikation.

Ha en fortsatt bra dag!

/Petra 
eken23
MEDLEM

Med införandet av låsta perioder för bokföringen borde ni göra om korrigeringsmöjligheterna i eEkonomi så det inte är så krångligt att rätta uppenbara felinmatningar. Låt oss bara kunna stryka verren i olåst period istället för dessa tvingande korrigeringsverifikationer!

Tack, jag lyfter detta!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej igen!

Var tvungen att dubbelkolla här hos mig:
Om du har gjort fel på en olåst period kan du gå in på befintliga verifikationer och göra de ändringar du vill göra. Klicka sen på Spara så är verifikationen uppdaterad med den nya informationen.

Hoppas att det är vad du söker!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Kund- och leverantörsfakturor kan man inte ändra direkt och inte heller korrigeringsverifikationer som blir fel. Det går att leva med när man vet begränsningarna, men att inte enkelt kunna ändra tex. en lev. faktura från kostnadskontot till 1790 så här i bokslutstider utan en korrigeringsverr är ett klart merarbete.

Hej!
Jag tar givetvis detta vidare.

Om det handlar om en periodisering av leverantörsfakturan kan du använda funktionen för periodisering som finns i programmet.
Gå in på Inköp - Leverantörsfakturor, klicka på den leverantörsfaktura du vill periodisera och välj Öppna. Inne på leverantörsfakturan kan du välja Åtgärder - Periodisera.
I fältet Första datum anger du 2016-12-31 om det är där du vill ha kostnaden och sen i fältet Antal månader fyller du i 1.
Under Bokföring - Verifikationer klickar du på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Genomför periodisering. Markera din leverantörsfaktura och välj Periodisera
Visma eEkonomi kommer då först skapa en verifikation 2016-12-31 och därefter också en på 2017.

Hoppas att detta kan hjälpa dig!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~