Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Korrigeringsverifikation - eEkonomi

Tydligen har jag inte lyckats förstå det här med korrigeringsverifikationer. Ger snart upp med eekonomi och går tillbaka till enskild firma tror jag =(...
Skulle korrigera momsen på ett inköp då jag råkat ange fel summa. I korrigeringen lade jag bara in de rätta summorna. Måste dock vara mer avancerat än så eftersom att summan i momsredovisningen inte alls stämmer längre. Såhär ser verifikationen ut. Siffrorna från den gamla felaktiga följer ju med och siffrorna under är de rätta. Hur tar jag mig ur den här soppan?
5 SVAR 5

Re: Korrigeringsverifikation - eEkonomi

Generellt sett;
Felaktiga verifikat börjar man alltid att rätta genom att spegelvända det som är fel.
Då är du tillbaka på ruta 1 och kan sedan registrera den riktiga verifikatet.

Om du tycker att du fastnat så gör du på samma sätt nu

Börja med att spegalvända första felet, gör sedan detsamma för varje verifikat du gjort därefter och när allt du gjort är återställt tar du nya tag och gör rätt från början.
En poäng med det är att du efteråt känner att du gjort det själv och vet hur du ska gå tillväga nästa gång något blir fel - för det händer igen - tro mig jag har hållt på länge och gjort många fel

Mikael Pettersson
NY MEDLEM

Hej! 

Jag har exakt samma problem. Silversjo har ju gjort precis så som du beskriver, men jag uppfattar det också som att de felaktiga siffrorna följer med. Precis så här ser det ut för mig också! Jag har dessutom gjort en korrigering av en korrigering. Vågar inte korrigera den sista nu.
NY MEDLEM

Hej på er!

När jag kollar på Silversjos verifikation, så ser det ut som om hen har vänt den helt korrekt, men i sitt senare försök att lägga upp den rätt så har hon lagt beloppen på fel sidor. Därav de ännu mer felaktiga siffrorna. Så tanken var korrekt, men den nya verifikationen (de fyra nedersta raderna) blev fel.

I det exemplet skulle jag nog ta Mikaels ord, och vända hela korrigeringen för att sedan göra om och göra rätt. Det verkar dessutom har hjälp eftersom Silversjo inte har återkommit i tråden, så det är kul att se!

Återkom om ni har några andra funderingar, så tar vi dem i så fall därifrån!

/Karl
NY MEDLEM

Hej igen!
Jag valde att gå tillbaka till visma enskild firma efter detta. Tycker att det är på tok för krångligt att man inte kan ändra siffrorna rakt av när det blivit fel. Synd, jag såg fram emot att använda visma eekonomi istället.

Klokt beslut
Programmet ska ju vara till för dig och inte tvärt om

MIkael