Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigeringsverifikation — vad är rätt/fel?

Hej!
Jag gjorde en manuell verifikation på en återbetalning från mitt företagskonto till mitt privata konto. Jag var för snabb och råkade skriva 1360,70kr när den faktiska summan jag överfört är 13670,70kr. Här är den kopplade bilden:

Här den felaktiga första verifikationen: 

Sen kan jag ha varit för snabb igen när jag skulle göra en korrigeringsverifikation (aldrig gjort detta förut). Kanske skulle jag kvittat skillnaden, inte gjort som jag gjorde — fyllt i de rätta siffrorna? Se bild: 


Snälla hjälp mig steg för steg så det blir rätt! 
MvH, Elin
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Såvitt jag kan se har du gjort helt rätt. En korrigeringsverifikation börjar med att motkontera de felaktiga raderna så att den verifikationen blankas ut. Därefter bokför man de rätta beloppen på nya rader och eventuellt nya konton. I ditt fall är det ju bara beloppen som ska korrigeras.

MVH
RoffaK
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Roffa!
Har jag verkligen motkonterat då? 🙂 Allt jag har gjort ser du i bilderna jag lagt upp. Kanske missat något steg däremellan? 
Roffakab
CHAMPION

Hej

När du gör en korrigeringsverifikation får du en automatisk motkontering av de rader du markerar som felaktiga (klicka i ruta). Det du funderar på sker alltså automatiskt.

Det enda du behöver göra är att bokföra nya rader med rätta belopp. Så du har gjort rätt.

MVH
RoffaK


Fd medlem
Inte tillämpbar

Så bra, skönt! Tack så mycket!

/Elin