Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kortfristiga fordringar i balansräkningen

Jag är amatör vad gäller bokslut och blir glad för all hjälp med detta: Det gäller en ideell, icke momsredovisande förening. De fakturor som var utestående vid årsskiftet (belopp 12729 kr totalt) återfinns nu under kortfristiga fordringar, konto 1510, under Tillgångar i Balansräkningen. Men borde de inte återfinnas under Eget kapital och skulder också? Som det nu är balanserar inte balansräkningen. Jag menar att det inte blir noll på nedre raden. I stället får jag resultatet 12 279 kr. Vad kan jag ha gjort fel eller inte gjort? Eller inte förstått?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

11 SVAR 11
KjellP
CHAMPION

Mitt råd är att börja med att kolla att ingående balans är rätt och att den är överförd från föregående år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, den är överförd. Det är alltså 2017 års obetalade kundfakturor som sticker ut som resultat.


KjellP
CHAMPION

Vad jag förstår är det då rätt.
De fakturor du utfärdade 2017 som inte betalats före årsskiftet ska höra till 2017. Då ska de som du gjort ligga på balanskonto 1510.
Den summa som du har som överskott är årets resultat som du bokar D8999 mot K2069. Då kommer balansen att stämma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag uttryckte mig nog luddigt: Jag menar att nedersta raden i balansräkningen (den som heter Beräknat resultat) inte är noll som jag lärt mig att det ska vara. (I Resultaträkningen ser jag att årets verkliga resultat är 126 332,14 kr.) Jag har alltså kortfristiga fordringar på tillgångssidan i balansräkningen på 12729 kr men inget belopp som balanserar detta under Eget kapital och skulder. Vad har jag gjort fel?

KjellP
CHAMPION

Jag misstänker vad felet är. Du får rätta mig om jag har fel.
Situationen är:
- Du har bokfört resultatet för året - 126 332,14
- Sedan har du sedan bokfört de utestående kundfordringarna - 12 729:-
- De skulle varit med på resultatet som då är högre.

De utestående fordringarna tillhör 2017 års resultat. De har bokförts som en "försäljning" på ett 3XXX-konto och sedan på 1510. Så motbeloppet till din tillgång hamnar alltså på årets resultat.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det låter rimligt att det är precis som KjellP nämner ovan.

Om så är fallet, när du kontrollerat detta, så kan du korrigera verifikationen du skapat för årets resultat under Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton under Korrigera och klicka Bokför.

När du gjort detta så kan du bokföra årets resultat på nytt via en manuell verifikation och du bör då ha andra siffror.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilka detektiver ni är KjellP och Moa! Ja, så gjorde jag, i den ordningen. På uppmaning av någon som borde vetat bättre - men jag visste ju inte alls och gick på det. Det känns lite nervöst att rätta enligt dina instruktioner Moa, men det beror inte på instruktionerna utan på att jag själv inte känner mig säker på vad jag gör. Skulle vilja ha någon att hålla i handen. Får se hur jag kan lösa det.

AgnetaMarie - Det finns många här på forumet att hålla i handen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Moa, jag ska väl låsa upp bokföringsåret först? (Säkert en dum fråga)
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det var KjellP som gjorde det verkliga detektivarbetet! 🙂

Jag förstår att det kan kännas lite nervöst, men jag tror du fixar det utan problem! Bokföringsåret måste du låsa upp, det är helt korrekt. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på året och välj Redigera. Bocka ur rutan Lås bokföringsåret. Välj Spara

Sedan kan du göra enligt mina instruktioner i mitt förra inlägg.

Återkom om du har funderingar, lycka till! 

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Moa, jag gjorde som du föreslog. Tyvärr räckte inte dessa åtgärder hela vägen. Beloppen i de vid årsskiftet obetalda fakturorna blev visserligen synliga i Resultaträkningen under Rörelsens intäkter/Nettoomsättning och i summeringen av Beräknat resultat. Men under 8999 visas fortfarande årets resultat som beloppet utan dessa fakturor. I Balansräkningen är fakturabeloppet fortfarande synligt på nedre raden, dvs den balanserar inte. Efter ett fruktlöst försök att få svar på varför med Visma-supporten ("jag hade gjort allt rätt" - men det blev ju fel ändå) gav jag upp och tog kontakt med en redovisningsbyrå jag tidigare har haft kontakt med och fick veta att detta är ett känt problem med Visma eEkonomi. Man  måste för hand "intäktslägga" fakturabeloppen för att bokslutet ska bli OK, sa min kontakt och erbjöd sig att göra det åt mig. Så nu har jag lagt fallet i hennes händer. Men tack för att du hjälpte mig en bit på vägen och var så uppmuntrande. /Vänliga hälsningar, Agneta