Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kortfristiga fordringar i balansräkningen

Jag är amatör vad gäller bokslut och blir glad för all hjälp med detta: Det gäller en ideell, icke momsredovisande förening. De fakturor som var utestående vid årsskiftet (belopp 12729 kr totalt) återfinns nu under kortfristiga fordringar, konto 1510, under Tillgångar i Balansräkningen. Men borde de inte återfinnas under Eget kapital och skulder också? Som det nu är balanserar inte balansräkningen. Jag menar att det inte blir noll på nedre raden. I stället får jag resultatet 12 279 kr. Vad kan jag ha gjort fel eller inte gjort? Eller inte förstått?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

11 SVAR 11
KjellP
CHAMPION

Mitt råd är att börja med att kolla att ingående balans är rätt och att den är överförd från föregående år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, den är överförd. Det är alltså 2017 års obetalade kundfakturor som sticker ut som resultat.


KjellP
CHAMPION

Vad jag förstår är det då rätt.
De fakturor du utfärdade 2017 som inte betalats före årsskiftet ska höra till 2017. Då ska de som du gjort ligga på balanskonto 1510.
Den summa som du har som överskott är årets resultat som du bokar D8999 mot K2069. Då kommer balansen att stämma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag uttryckte mig nog luddigt: Jag menar att nedersta raden i balansräkningen (den som heter Beräknat resultat) inte är noll som jag lärt mig att det ska vara. (I Resultaträkningen ser jag att årets verkliga resultat är 126 332,14 kr.) Jag har alltså kortfristiga fordringar på tillgångssidan i balansräkningen på 12729 kr men inget belopp som balanserar detta under Eget kapital och skulder. Vad har jag gjort fel?

KjellP
CHAMPION

Jag misstänker vad felet är. Du får rätta mig om jag har fel.
Situationen är:
- Du har bokfört resultatet för året - 126 332,14