Jag är amatör vad gäller bokslut och blir glad för all hjälp med detta: Det gäller en ideell, icke momsredovisande förening. De fakturor som var utestående vid årsskiftet (belopp 12729 kr totalt) återfinns nu under kortfristiga fordringar, konto 1510, under Tillgångar i Balansräkningen. Men borde de inte återfinnas under Eget kapital och skulder också? Som det nu är balanserar inte balansräkningen. Jag menar att det inte blir noll på nedre raden. I stället får jag resultatet 12 279 kr. Vad kan jag ha gjort fel eller inte gjort? Eller inte förstått?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
Ja, den är överförd. Det är alltså 2017 års obetalade kundfakturor som sticker ut som resultat.
Jag uttryckte mig nog luddigt: Jag menar att nedersta raden i balansräkningen (den som heter Beräknat resultat) inte är noll som jag lärt mig att det ska vara. (I Resultaträkningen ser jag att årets verkliga resultat är 126 332,14 kr.) Jag har alltså kortfristiga fordringar på tillgångssidan i balansräkningen på 12729 kr men inget belopp som balanserar detta under Eget kapital och skulder. Vad har jag gjort fel?