Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Kortinbetalning från iZettle - eEkonomi

Hej

Jag har varit väldigt osäker på hur jag ska bokför a min kortinbetalningar från iZettle och tänkte därför skriva här hur jag gjort och se om någon kan verifiera detta tillvägagångssätt.

Först skapar jag en kundfaktura där jag lagt in iZettle som kund med villkoret kortbetalning. Fakturadatum sätter jag samma som inbetalningen är registrerad

Sen trycker jag på matcha och väljer den fakturan det gäller.

Där har jag en diff på 13:75kr. Då väljer jag ny bokföringshändelse > övrigt uttag > bankkostnader vilket resulterar i att det blir 0kr kvar att stämma av.

Är detta rätt sätt att bokföra dessa händelser på. Behöver man göra något mer eller är allt klart nu?
9 SVAR 9
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Kortinbetalning från iZettle - eEkonomi

Vilket konto bokförs "bankkostnader" på som anges i kostnadstyp?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det ser korrekt ut, nu ska både fakturan ha status betald och kontot för fordran hos kortbolaget, konto 1580, vara nollat.

Bankkostnader bokförs på konto 6570.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, Såg den här posten. Måste man lägga in iZettle som kund och göra en kundfaktura när någon av kunderna betalar med kort via Izettle? Det verkar vara olika bud på det från Vismas sida. Jag var i kontakt med chatten idag och då fick jag svaret "
   Har du något kassaregister? Isåfall behöver du inte registrera dina kunder i eEkonomi."  Personligen blir jag rätt yr på alla liknande frågor men som får så många olika svar..  Finns det någon video som förklarar det dessa typer av transaktioner/händelser från början till slut på ett bra sätt? 
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Skatteverkets regelverk om kassaregister omfattar de företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning (inklusive betalkort). Om man istället upprättar en kontantfaktura behöver inte försäljningen registreras i ett kassaregister. Men det finns inget krav på att denna kontantfaktura ska komma ifrån ditt bokföringsprogram. Den kan alltså även skapas på andra sätt, men det är viktigt att den innehåller de uppgifter som ska finnas på en faktura. Så här skriver Skatteverket själva:
Det innebär att fakturan ska innehålla uppgifter om din kund så att kunden kan identifieras, vilket normalt innebär att kundens fullständiga namn och adress ska finnas på fakturan. Fakturan ska ha löpnummer och ska bokföras enligt de regler som gäller för bokföring av verifikationer enligt bokföringslagen och Bokföringsnämndens normgivning.
Vi har tyvärr ingen film på förfarandet, men en kortare instruktion finns i hjälpen:
http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/Default.htm#b-sales-payment-via-card.htm
Highlighted

Hej allihopa!

Jag kan med stor glädje meddela att vi idag släppt en integration mot iZettle från Visma eEkonomi. 

Vi hoppas att det här kan underlätta mycket för er som arbetar med iZettle i ert dagliga arbete. Genom att integrera ditt iZettle-konto med eEkonomi så förs transaktioner över till eEkonomi med automatik. 

Läs gärna med om hur du kommer igång med integrationen och vad den innebär på vår hemsida.

/Lovisa
Highlighted

Hej! 
Har precis kopplat ihop iZettle med Visma eEkonomi, men är inte riktigt helt säker på hur jag ska gå tillväga. Jag har än så länge följt instruktionerna, alltså Kassa - bankhändelser, matcha och övrig insättning. Men eftersom vi gör betalningsbekräftelser till kunderna så nollas ju inte de fakturorna ut när jag gör så, på dem står det fortfarande "Förväntad inbetalning" på ändå. 

Ska jag istället göra som ovan, och inte koppla ihop iZettle då kanske? Annars verkade det smidigt men tror inte det funkar för oss. 
/ Ida 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Kopplar du på iZettle-integrationen så kommer detta dyka upp under Bokföring - Verifikationer som automatiskt bokförda verifikationer, en för försäljningen och en för avgiften som iZettle tar. Verifikationen som avser försäljningen bokas som standard enligt;

1580 D
26xx K
3xxx K

När man sedan får in pengarna på företagskontot bokar man, precis dom du gjort, bankhändelsen mot Övrig insättning och Egen kontering. Den bokas mot 1580 och kommer se ut enligt följande;

1930 D
1580 K 

Ovan är helt korrekt. Men gör man som i ditt fall, även skapar betalningsbekräftelser via en faktura i programmet så bokas det upp dubbelt och du har ingen bankhändelse att matcha mot fakturorna som du skapat i programmet.

Jag tänker att du antingen kör integrationen och slutar göra betalningsbekräftelser i programmet. Rätta mig om jag har fel men kan man inte direkt från iZettle skicka något slags kvitto direkt till kundens mejl? På så vis behövs ju inte betalningsbekräftelser i eEkonomi skapas. 

Om inte och du vill fortsätta skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi, koppla ifrån integrationen och matcha inbetalningarna mot betalningsbekräftelserna istället.

Ha en fin dag!

/Moa
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag köp via izettle - eEkonomi.

Jag har precis använt mig av izettle för första gången och förstår inte riktigt hur jag ska bokföra betalningarna. Ska jag bokföra varje köp enskilt eller ska jag bokföra en gång via månadsrapporten alt. dagsrapporten? Jag använder izettle på marknad och liknande så jag får inte utbetalningar till mitt bankkonto särskilt ofta. 
Jag använder mig av kontantmetoden i min bokföring. 

Så hur gör jag det här på bästa sätt?

(Nej, jag har inte integrerat izettle med Visma....ännu).
Highlighted

Hej Amanda,

Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden, där det står hur du kan bokföra betalningarna både om du har integration med iZettle och om du inte har någon integration. Gällande vad lagen säger om hur ofta du behöver bokföra det kan du hitta på denna sidan. Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. 

/Theodor