Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditering av leverantörsfaktura bokförd i annat program - eEkonomi

2015-12-14 fick jag en faktura från Visma på 2158 kr avseende e-Ekonomi. Den bokförde jag 2015 i Visma Administration 500.
2016-01-19 fick jag en kreditfaktura från Visma avseende Visma Administration 500 på ett större belopp, nämligen 2955 kr.
Från och med i år använder jag Visma e-Ekonomi. Jag önskar att överskottsbeloppet utbetalas till mig.
Leverantörsfakturorna 2015 har inte förts över till Visma e-Ekonomi utan finns endast med som en klumpsumma under leverantörsskulder kto 2440.
Hur hanterar jag allt detta i bokföringen?
Med vänlig hälsning
Jan Karlén
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I eEkonomi får du skapa en kreditfaktura och bokföra på de konton du bokförde debetfakturan på. När du får inbetalningen till ditt konto så matchar du detta mot kreditfakturan under Kassa- och Bankhändelser. Här väljer du Betalning av krediterad leverantörsfaktura. Eftersom du här kommer att få mellanskillnaden på ditt konto så måste du ändra beloppet vid Betalt belopp, till 2955 kr som kreditfakturan är på så att den blir slutbetald.

Nu klickar du på Ny bokföringshändelse och väljer Övrigt uttag - Egen kontering. Här bokför du 2 158 kr mot konto 2448 Ej reskontraförda leverantörsskulder, eftersom det är detta kontot som används när man flyttar över reskontran från annat program.