Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura - eEkonomi

Jag har fått en kreditfaktura på varor som vi lämnat tillbaka och de var inköpta i september så det går inte att kvitta mot den fakturan. Har även fått nya fakturor som är bokförda och inlagda till banken och väntar på betalning. Hade man kunnat betalt in mindre på en av fakturorna? Hur blir det då med matchningen?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag behandlar den som övriga fakturor, alltså lägger in och bokför kreditfakturan i eEkonomi och skickar med den i min Leverantörsbetalningsfil till banken. När nästa faktura till leverantören betalas dras beloppet för kreditfakturan av. Hur det redovisas för mottagaren vet jag dock ej.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar men jag skickar ingen leverantörsbetalningsfil till banken utan gör allt manuellt.
Har precis haft en kreditfaktura från en annan leverantör men då var den första fakturan inte betald så då kunde jag bara dra av summan och sedan matcha den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Matchningen blir samma oavsett hur du betalar. Vid matchningen matchar du först debetfakturan i sin helhet (betalt belopp ska överensstämma med fakturabelopp). När du nu har fått ett positivt värde kvar att bokföra kan du skapa kan en ny bokföringshändelse och välja ”betalning av krediterad leverantörsfaktura”.