Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kund betalat för mycket på Rot/Rut faktura

Hej!

 

Vår kund har betalat för mycket på rot- fakturan. Jag vill boka det inbetalda beloppet på banken och det som är för mycket inbetalt på ett skuldkonto, men supporten säger att det inte går att göra så utan jag måste göra två bokningar. Först måste jag boka in beloppet kunden skulle ha betalat på banken och sedan göra en ny verifikation på resterande belopp som var för mycket inbetalt. Stämmer detta? Går det inte att direkt boka det faktiska inbetalda beloppet på en gång och ändå sedan kunna skicka filen för ansökan om rot till Skatteverket. Ps. vi har bankkoppling. 

 

Mvh 
Lena 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Ja det kommer bli två verifikationer skapade när detta bokförs. Däremot så finns det en smidig hantering för det om du bokför via Kassa och bankhändelser, jag lägger in en lösning steg för steg nedan. 

1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp bankhändelsen som gäller betalningen - Matcha
2. Välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj rot-fakturan i listan. I rutan för Betalt belopp ändrar du till det belopp som ska gälla inbetalningen på kundfakturan, du får då upp en avvikelse på resterande summa och det lägger sig nere i hörnet under Belopp kvar att stämma av
3. Välj Ny bokföringshändelse för att bokföra resterande belopp. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering och kontera resterande belopp på önskat konto. Därefter bör Belopp kvar att stämma av vara noll och du kan Bokföra händelsen. 

Det skapas nu två verifikationer per automatik, en knuten till kundfakturan för rot och en för bokningen till skuldkontot. Du kommer också kunna skapa filen till SKV som vanligt efter registreringen. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My