Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

awwd__
UTFORSKARE

Kund betalat mer än fakturabeloppet

Har en kund i Finland som betalat 3,55 kr mer än fakturabeloppet (1534 kr). Han gjorde överföringen i EUR till SEK och det var antagligen omöjligt att med en varierande växelkurs "träffa" precis 1534 kr.

Hur bokföra? Kan inte matcha en faktura på 1534 kr med en bankhändelse på 1537,55 kr. Vad gör jag med skillnadsbeloppet i bokföringshänseende?

Återbetala? Känns inte heller rimligt att återbetala 3,55 kr till Finland, är säkert en avgift på mångdubbelt det beloppet?

Så här långt kom jag;

Tack på förhand till alla duktiga experter på detta utomordentliga forum!

/Erik
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Erik! För att bokföra dessa 3,55 kronorna som blir över väljer du i detta skedet Ny bokföringshändelse och bokför detta som en Övrig insättning - Egen kontering - boka det mot 3960
awwd__
UTFORSKARE

Tack för hjälpen, Emanuel!

Vi också passa på att uttrycka uppskattning över eEkonomi. Kan utan omsvep säga att jag var skräckslagen att tvingas in i eEkonomi, från Eget AB vars enkelhet jag uppskattade så mycket. Inser nu att eEkonomi kan så mycket mer och därmed i förlängningen kommer att ge mig nya möjligheter, har t ex redan sålt momsfritt inom EU, något som inte gick hantera i Eget AB.

/Erik