Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kund- och leverantörsfakturor bokas upp när du öppnar din sista momsredovisning för året.

Hej!

Jag lyckades att trycka på knappen för att obetalda  levderantörsfakturor skulle bokföras den 31 dec 2022. (Obetalda kund- och leverantörsfakturor bokas upp när du öppnar din sista momsredovisning för året. Du kan även göra det manuellt genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och klicka på Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder. Då bokas de upp på sista dagen i räkenskapsåret ) Men dessa fanns ju redan i Visma och var betalda.. (jag hade missat att registera inbetalningsdatum). Så helt plötligt fick jag en superhög moms redovisning för dec... ( det kunde jag ordna till tror jag)

MEN hur får jag bort de här leverantörsfakturorna som nu felaktigt ligger på den 31 dec  (de ligger ju redan på  på korrekt inbet datum) ?

Annsterstrm_0-1676895926220.png

 

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ann Österström 

 

När du bokför enligt kontantmetoden så bokförs vanligtvis alla händelser på betaldatumet men detta frångås alltid vid ett årsskifte. Har du exempelvis räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår. Programmet hanterar det per automatik precis som du har märkt och det är ingenting du kan backa eller ångra.

 

Mer om detta finns att läsa i vårt tips Hantera kontantmetoden vid årsskiftet.

 

Det som gör mig lite fundersam är att du skriver “dessa fanns redan i Visma och var betalda”. Gör så att du slår en signal till oss på supporten så kan du skärmdela och visa oss hur det ser ut i ditt program och så vet jag att du får bästa hjälp.

 

Välkommen att kontakta oss
//Tinna