Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Kunden har betalt en krediterad faktura.

Hej!

Vi råkade skicka ut en felaktig kundfaktura. När kunden påttalade detta gjorde jag en kreditfaktura som jag skickade till kunden och kvittade dem. Sen skickade jag ut en ny faktura med det korrekta beloppet. Problemet är nu att kunden betalt den felaktiga fakturan och för att göra det hela ännu mer besvärligt kom betalningen tillsammans med en annan insättning för en helt annan kund som en enda  insättning via Bankgirot. Jag vet nu inte hur jag ska göra bokföra det hela. Ska jag betala tillbaka hela summan till kunden och hur bokför jag då? Eller ska jag dra av det som kunden skulle betala med den nya fakturan och betala tillbaka mellanskillnanden. Och hur gör jag för att lyckas matcha den inbetalning som kom in från den andra kunden eftersom jag måste ju koppla bankhändelsen med ytterligare en händelse för att det ska balansera? Tacksam för hjälp.

1 SVAR 1
ANSTÄLLD

Svar: Kunden har betalt en krediterad faktura.

Hej Ymir,

Detta ska vi såklart lösa och det finns faktiskt en bra funktion för att göra det under Kassa och bankhändelser direkt. 
1. Klicka på matcha på bankhändelsen som kom in. Eftersom beloppet består av två inbetalningar från två olika kunder så kan du för enkelhetensskull börja med betalningen från kunden som ej betalat felaktigt belopp. Välj en lämplig bokföringshändelse och inkomsttyp för denna. 
2. Du bör nu ha beloppet från din andra kund kvar att stämma av, klicka då på ny bokföringshändelse
3. Matcha med bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj kundfakturan det gäller, alltså den du skapat om med ett korrekt belopp efter att du kvittat den felaktiga.
4. Du har då beloppet med mellanskillnaden kvar att stämma av, klicka då på ny bokföringshändelse igen. 
5. Ska du betala tillbaka mellanskillnaden så kan du matcha detta belopp med bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering
6. Här väljer du ett eget konto att bokföra pengarna på, jag skulle rekommendera att bokföra pengarna som en kortfristig skuld i företaget. Till exempel konto 2890. 

När du sedan betalat tillbaka pengarna och fått in denna bankhändelse under Kassa och Bankhändelser så kan du matcha denna som på punkt 5 och 6 för att bokföra bort beloppet igen. 

Hör av dig om det dyker upp något. 
Ha en fin eftermiddag! 
/My