Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Mathias
NY MEDLEM

Kundfaktura med avdrag för tjänst i eEkonomi

Hej,

jag jobbar som konsult via en förmedlare och kunden tillämpar selfbilling. På grund av att kunden har 90 dagars betalningstid så har jag valt att nyttja en tjänst för förkortning av betalningstid för vilken jag betalar en procentsats varje månad.

När jag får självfakturan från kunden så har jag en rad för utförda timmar och en rad för kostnaden av tjänsten som dras av det utbetalda beloppet. Normalt sett så hade jag lagt upp en kundfaktura men eftersom man inte kan lägga negativa rader på dessa så vet jag inte hur jag ska hantera dessa fakturor i eekonomi. Hur ska jag göra?
9 SVAR 9
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej hej!

Du skulle kunna lägga en minusrad om du använder en artikel och anger minus i antal. Men om jag förstår dig rätt är det någon form av kostnad för en factoring-tjänst och då bör du kanske bokföra det som en kostnad istället för att minska din omsättning.

Det bästa är kanske att registrera fakturan som vanligt och sedan bokföra den här kostnaden via en manuell verifikation.

Återkom gärna om jag kanske missuppfattat något eller om du har fler funderingar.
Mathias
NY MEDLEM

Hur matchar jag då mot kontoutdrag eftersom detta inte har möjlighet att matcha mot manuella verifikationer och inbetalt belopp inte kommer att stämma överens med kundfakturan?
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej igen!

Det går att lösa när du matchar fakturan.

Om vi tar ett exempel att fakturans totalbelopp är 1000 kr och kostnaden är på 50 kr. Du får då 950 kr inbetalt och det är detta belopp du får in för att stämma av i programmet.

Du klickar på Matcha som vanligt och hämtar upp kundfakturan. I fältet Betalt belopp föreslås 950 kr, ändra detta till 1000 kr nu.