Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundfodran vid årsskiftet i eEkonomi

Hur bokföra en faktura som inbetalades i 2016 men avser arbete utfört 2015? 

Jag har försökt bokföra i konto 1510 men det tycks bli fel och kommer inte upp i 1510 som kundfodran. Jag lägger upp fakturan under försäljning som vanligt där jag lägger upp alla fakturor...

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

3 SVAR 3
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Har du kontantmetoden eller faktureringsmetoden?

Om du har kontantmetoden och skapat en kundfaktura under 2015, då kommer den fakturan att bokas upp som en kundfodring när du gör den sista momsredovisningen i programmet.
När kunden sedan har betalat fakturan är det bara att markera den som inbetald som vanligt. Så du ska inte göra något manuellt på 1510.

Återkom gärna med uppgifter om vad du har för bokföringsmetod så ska vi se till att hjälpa dig.

/Adelina 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Adelina!

Jag har kontaktmetoden. Fakturan avser arbete utfört i 2015 men inbetalningen kom i mars 2016. Ska jag bokföra fakturan på 2015 eller 2016 när den verkligen betalades in? Om vi säger att fakturadatum är 1/11-2015 och förfallodatum är tex 1/12-2015 och inbetalningen kom 9/3-2016 - ska jag bokföra att betalningen inkom 9/3-2016 eller bokföra i december 2015, tex 31/12-2016? 

Tacksam för svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Över årsskiftet hanteras all bokföring enligt faktureringsmetoden. Har du kontantmetoden ska själva fakturan bokföras på 2015, detta för att momsen ska redovisas på rätt år. När du sedan 2016 får betalt ska ytterligare en verifikation skapas som avser själva betalningen. Detta sköter programmet automatiskt när du skapar 2015 års sista momsrapport eller går in under Inställningar - Räkenskapsår - Välj 2015 och redigera - Boka upp obetalda kundfordringar och leverantörsskulder. 

Fakturorna får då ett verifikationsnummer men ligger kvar som obetalda. När du betalar fakturan gör du det som vanligt, programmet håller koll på bokföringen. Mer om hur programmet hanterar kontantmetoden kan du läsa i forumtråden - Supporten tipsar.

Har du följdfrågor är du välkommen att ställa dessa i forumtråden. 

/Hanna