Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christel9
UTFORSKARE

Kundreferens på kundfakturor i eEkonomi

Varför hämtas inte kundreferensen jag lagt in på kunden, när jag skapar en faktura?

Namnet hämtas någon annanstans ifrån? Gissar på "huvudkontakt" Men detta kanske inte är rätt.. Vill att fakturan får den kundreferens jag angett i kundregistret! Hur får jag den att hämta rätt namn?

6 SVAR 6
Khedron Wilk
CHAMPION

Kan vara att det är något galet hos just dig? Prova att ta det med supporten.

Jag provade alldeles nyss att skapa nya kundfakturor och då läggs den referens jag satt på kunden automatisk in på fakturan.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Christel9

När jag testar i mitt system hämtas referens på kundfakturan så jag rekommenderar också att du slår en signal till supporten som kan felsöka tillsammans med dig.

 

Välkommen att kontakta supporten!

//Tinna

Okej, får kontakta supporten då. Kan ju tillägga att jag läser in underlagen till faktureringen från Advisor, alltså nedlagd tid mm därifrån. Om det kan vara orsaken? Skapar alltså inte underlagen från början i eEkonomi, utan de kommer över dit som utkast.

Hej igen!

Du är inne på helt rätt spår. 


Följande är hämtat från programhjälpens avsnitt Justera fakturaunderlag i Visma Advisor: 

 

På varje fakturaunderlag finns fält för Vår referens och Kundens referens. När ett fakturaunderlag skapas föreslår programmet den kundansvarige som Vår referens. I fältet Kundens referens föreslår programmet den som är upplagd som huvudkontakt på kunden. Du kan välja en annan referens via knappen Redigera referenser under fliken Fakturarader.

 

Bra jobbat! 

//Tinna

Okej, men detta verkar komplicerat. Måste det alltså göras inne i Advisor, varje gång, man skapar en ny faktura?? Innan överföringen görs? Och personen måste då ligga upplagd bland kontakter i Advisor..

Om det är så, kan jag nog likaväl rätta det innan fakturan skickas iväg från eEkonomi. Lika lätt att glömma bort på båda ställena.

Kan nog tycka att upplägget i eEkonomi, eftersom det går att lägga en referens där, skulle styra över det som kommer från Advisor. Om inget låg där, skulle jag förstå om det tas från Advisor, men inte om jag lagt in en specifik referens för fakturan. Huvudadministratören för Vismakopplingen, behöver ju inte vara den som ska vara referens på fakturan jag skickar.

Hej Christel9!
 

Du kan ändra detta i Visma Advisor, men du har också möjlighet att göra det i Visma eEkonomi när utkastet har förts över från Advisor.

 

Jag förstår vad du menar och tycker att du har bra input kring detta, så jag skulle därför vilja be dig att skicka in detta till vår produktutvecklingsavdelning via Feedback och förslag

 

Återkom gärna om du har några fler funderingar.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne