Hej Visma, jag förstår er tanke med att man lägger till medlemmar som kunder.
Problemet kvarstår dock när man vill skilja på medlemmar och övriga faktureringskunder.
Jag är kassör i en förening som vill rekvirera mandatstöd då vi får detta eftersom vi har tagit mandat i en folkvald församling.
Då skickar vi fakturor till vår kund.
Sen vill vi få automatiserad fakturering till vanliga medlemmar i form av medlemsavgift.
Dessutom behöver vi kunna koppla på att de som träder in som medlemmar i sista kvartalet skall anses ha betalt för även nästkommande år första året de är medlemmar.
Detta försvårar givetvis det tekniska.
Utöver detta önskar man kunna exportera medlemslistor utifrån olika parametrar där man har förtroendeuppdrag, kontaktuppgifter, längden på medlemskap osv.
Som ett vanligt medlemsregister helt enkelt.
Sen uppstår det även ett problem när en person vill lämna föreningen och inte längre vill vara medlem. Fakturorna för medlemskap skall sparas i 7 år enligt bokföringslagen, men medlemsuppgifterna enligt GDPR skall tas bort, hur gör man det utifrån ett medlemsperspektiv när de är angivna som kund i bokföringen. Det blir svårt att göra då personen läggs in likt övriga kunder vi fakturerar. Därför bör en separat del/flik läggas in som heter medlemmar/medlemsadministration som rent register och att man kan hämta in dessa till "kund-flödet" för att sedan fakturera.
Tänker att även detta är önskvärt för vanliga företag med kundklubbar.
Funktioner som skulle kunna läggas in vid medlemsregister/kundklubb:
- Mailutskick
- Smsutskick
- medlemsagiftfaktura
- Gåva, donnation via autogiro, e-faktura eller faktura (både månad, kvartal, halvår, år)
- Mina sidor för medlem eller i kundklubb, där kan den enskilde uppdatera sina uppgifter löpande förutom vissa fält som låses utifrån vad ägaren anger att man kan ändra utan att kontakta administrationen, eller att man kan lägga förslag till ändringar och så kan man avslå, bevilja eller begära komplettering. Här skulle man kunna härma hur det ser ut för anställda genom Visma Mitt Lönebesked (anställda vs. medlemmar).