Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi

Hej Visma, jag förstår er tanke med att man lägger till medlemmar som kunder. 
Problemet kvarstår dock när man vill skilja på medlemmar och övriga faktureringskunder.

Jag är kassör i en förening som vill rekvirera mandatstöd då vi får detta eftersom vi har tagit mandat i en folkvald församling. 
Då skickar vi fakturor till vår kund. 

Sen vill vi få automatiserad fakturering till vanliga medlemmar i form av medlemsavgift. 
Dessutom behöver vi kunna koppla på att de som träder in som medlemmar i sista kvartalet skall anses ha betalt för även nästkommande år första året de är medlemmar. 
Detta försvårar givetvis det tekniska. 
Utöver detta önskar man kunna exportera medlemslistor utifrån olika parametrar där man har förtroendeuppdrag, kontaktuppgifter, längden på medlemskap osv. 
Som ett vanligt medlemsregister helt enkelt. 

Sen uppstår det även ett problem när en person vill lämna föreningen och inte längre vill vara medlem. Fakturorna för medlemskap skall sparas i 7 år enligt bokföringslagen, men medlemsuppgifterna enligt GDPR skall tas bort, hur gör man det utifrån ett medlemsperspektiv när de är angivna som kund i bokföringen. Det blir svårt att göra då personen läggs in likt övriga kunder vi fakturerar. Därför bör en separat del/flik läggas in som heter medlemmar/medlemsadministration som rent register och att man kan hämta in dessa till "kund-flödet" för att sedan fakturera.
Tänker att även detta är önskvärt för vanliga företag med kundklubbar. 

Funktioner som skulle kunna läggas in vid medlemsregister/kundklubb:
- Mailutskick
- Smsutskick
- medlemsagiftfaktura
- Gåva, donnation via autogiro, e-faktura eller faktura (både månad, kvartal, halvår, år)
- Mina sidor för medlem eller i kundklubb, där kan den enskilde uppdatera sina uppgifter löpande förutom vissa fält som låses utifrån vad ägaren anger att man kan ändra utan att kontakta administrationen, eller att man kan lägga förslag till ändringar och så kan man avslå, bevilja eller begära komplettering. Här skulle man kunna härma hur det ser ut för anställda genom Visma Mitt Lönebesked (anställda vs. medlemmar). 
Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Re: Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi

Hej!

Att kunna anpassa eEkonomi för en förening är önskemål som finns registrerat hos oss men inget som är planerat att förändra. 

När det kommer till frågan gällande att ta bort medlemsuppgifter så finns det numera en funktion för Avidentifiera när du är i redigeringsläget av kunden/medlemmen. Personuppgifterna i fälten som är obligatoriska kommer ersättas med *****. De övriga fälten raderas och statusen på kunden/medlemmen blir Inaktiv. Har du inte använt kunden/medlemmen på någon faktura så har du istället en knapp för Ta bort.

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
KalasJohan
NY MEDLEM

Re: Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi


Hej!
Ser framemot utökad funktionallitet angånde föreningsdelen i eEkonomi. Vi kämpar varje dag för att få ordning men vill inte ha något lokalt program utan vill ju ha ett i molnet. Vi tror att ett bättre stöd skulle frigöra mer tid för oss och då kunna fokusera på det vi vill göra, jobba med barn och ungdomar.

tack på förhand
Johan
Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi - Status ändrad till: Ny

 
Johan Linde
NY MEDLEM

Svar: Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2019-12-12 08:58 )

Hej!

Ett år har snart gått och ingen ny funktionalitet gällande medlemsregistret har tillkommit. Ni har ju många bra funktioner i visma förening som vore toppen att få in i eekonomi.  Som jag tror fler än jag skulle uppskatta.

Här följer saker som saknas.

Grupper medlemmar i familjer (inkl deras fält),  medlemskategorier, medlem, aktiv, betalt mm,  även den fria medlemskategorin saknas.

/Johan

My Janhall
MODERATOR

Svar: Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi

Hej @Johan Linde 

 

Jag kommer nedan beskriva hur tanken är att du ska arbeta i eEkonomi för föreningar. I nuläget så lägger du upp medlemmar under Försäljning - Kunder. Det du beskriver som medlemskategorier har vi stöd för men kallas i eEkonomi för Kundetiketter och dessa lägger du upp under Inställningar - Kundetiketter. Du har med hjälp utav dessa då möjlighet att massfakturera dina medlemmar och du kan läsa mer om hur du gör detta i hjälpavsnittet Skapa flera fakturor

 

Du kan också lägga upp om en medlem är aktiv eller ej via registret under Försäljning - Kunder. Genom att klicka på en medlem i listan - Redigera, så kan du bocka ur Aktiv vilket gör att medlemmen blir inaktiv i listan. Skulle du sedan vilja se alla medlemmar genom tiderna till exempel så kan du i listläget bocka i Visa även inaktiva poster som finns till vänster under sökrutan. 

 

Vad det gäller medlemmar i familjen kan jag absolut ta det vidare som en idé framåt, även den fria medlemskategorin. 🙂 

Är inte helt hundra på vad du menar när det gäller betalt m.m, kanske har vi även en lösning för det och då tar jag gärna emot mer information så kikar vi på det. Om lösning inte finns så tar jag gärna mer info för att kunna ta med även detta som ett önskemål och idé. 

Hör gärna av dig i tråden igen så hörs vi! 
/My