Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitta faktura mot tidigare dubbelbetalning?

Jag råkade betala en faktura två gånger och bokförde den ena betalningen som ett tillgodohavande på 1510. Nu har vi fått en ny leverans med en faktura på exakt samma belopp. Jag förstår inte hur ska kvitta den fakturan mot tillgodohavandet på 1510. Jag kan ju inte bara kvitta 2440 mot 1510 för då ligger ju fakturan kvar som obetald i reskontran.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Bokför den nya fakturan. Gör en korrigeringsverifikation på dubbelbetalningen så beloppet hamnar på 1910 kassa i stället för 1510. Sen gör du en betalning på den nya fakturan mot kassakontot - allt klart! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tyvärr går det inte att göra så. Det är lika omöjligt att betala  en faktura mot 1910 som mot 1510. För att fakturan ska försvinna från reskontran krävs att man har en bankhändelse i vilken man bokför att fakturan är betald. Jag lyckades fixa det genom att ta en godtycklig utbetalning  avseende kortköp och börja med att bokföra att utbetalningen avsåg den här fakturan. Därefter komplettera med beloppet på 1510 och det konto som utbetalningen faktiskt avsåg. Allt balanserade perfekt till slut. Det som krånglade till det ytterligare var att fakturan var i euro, så det blev lite rester som hamnade på valutakursvinst.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LarsR!

Såg att ni har kommit till bukt med problemet men ville flika in med ett av våra populära inlägg du hittar här
Detta fungerar om fakturorna är i SEK (såg att du hade annan valuta) så ville tipsa om det för kommande händelser på 1510 vs 2440.

Ha det gott!

/Sofia