Jag önskar få möjlighet att kunna kvitta en leverantörsfaktura med en kundfaktura i samband med matchning. Jag vill inte behöva göra en manuell verifikation och inte heller skapa en kredit som det föreslogs av supporten, då i så fall just det försäljningskontot inte kommer att påvisa den faktiska försäljingen.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240327
Edit: Nu hittade jag.. "plocka upp fakturan" Totalt missade den kolumnen
Öppnar upp den här tråden!
Jag har Eekonomi och behöver kvitta en kundfaktura mot en leverantörsfaktura.
Jag har aktiverat manuell betalning av fakturor och sedan:
2440 Debit 1359
1510 Kredit 1359
Bockat i inklusive moms
Vad gör jag sen, för att få bort kundfakturan som "obetald faktura" ?
Tackar!
Hej!
Jag försöker kvitta 3 fakturor mot varandra (med samma kund/leverantör naturligtvis).
Detta pga. att min kund/leverantör har betalningssvårigheter.
Jag har gjort detta förut via manuell verifikation och plockat upp fakturorna men -
Kan jag kvitta detta ändå och ha kvar 1411:- som fodran på min kund?
Hur gör jag?
Mvh/ Emme
Hej @Fd medlem
Det går att göra så men den kundfordran som "blir över" får bokas upp manuellt. Dvs att själva kundfakturan blir registrerad som slutbetald under Försäljning - Kundfakturor men kundfordran kommer manuellt bokföras av dig i verifikationen du skapar. Detta innebär också att själva fordran som du bokar upp manuellt behöver bokas bort manuellt när betalning sker eller när det finns en ny leverantörsfaktura att kvitta mot.
Du gör precis som vanligt en ny manuell verifikation, när du plockat upp alla aktuella fakturor så bokför du de sista 1411:- i debet på konto 1510 -Kundfordringar.
Jag hoppas detta var tydligt och en lösning som kan fungera för dig. Återkom om det känns oklart.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.