Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga privatkonto i eEkonomi

Hur lägger jag mitt privatkonto i Visma eekonomi dit ska företaget amortera skuldet och ränta det har till mig som ägare?
3 SVAR 3

Ditt privatkonto skall inte in i bokföringen. Förutsätter att du har aktiebolag då du skriver skuld. Så då bör den ju ligga som en skuld (typ kto 23xx), gärna en revers och varje delbetalning bokas då mot det kontot samt ränta. Tänk på att du måste göra en kontrolluppgift på dessa betalningar (KU31) och att du, om du skall följa reglerna, skall dra av skatt på räntan (30%) och betala in den till skatteverket. Så det är praktiskt om du har ett särskilt räntekostnadskonto i bokföringen (84xx)
Har du enskild firma så löser sig denna inlåning via räntefördelningen och något lån skall ej bokas upp utan det bokas som egen insättning under eget kapital. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och och tack,
Ja det gäller en ab. Nu genererar företaget intäkter som en del tänkte jag ska vara ränteintäkter
Jag undrar hur man tekniskt flyttar medel från företaget till min privat ekonomi jag är helt grön i området. jag har bokfört skulden på 2393 - Lån från närstående personer, långfristig delar. Men det finns ingenstan i visma en fält för att fylla ens bankkonto? Vilsen i skogen som du har märkt .
 

Welcome to the dark forest of accounting....muuuaaahaahahha! 😉 Skämt åsido, det är inte så lätt som man kan förledas att tro av all reklam. Och det är ju ditt ansvar liksom... 
Nåväl, dels så bör du upprätta en revers på beloppet och där även ange räntesatsen. Och du får bara ta ut ränta om bolaget har ett lånebehov. Orsaken till det är säkert att den kreativa delen av befolkningen gjrot placeringar i sina bolaget för att omvandla närings- och tjänsteinkomster till kapital. 
Förstår inte riktigt varför du skall fylla i ett bankkonto där. När du amorterar på skulden så för du över pengarna till dig själv och bokför debet 2393 och kredit bankkonto (1930 eller vad du nu använder). Och tar du ränta så debiterar du då ett 84xx konto, förslagsvis ett speciellt som avser just räntekostnader till dig själv. Svårare än så är det inte faktiskt. Lycka till!