Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan L553
UTFORSKARE

LB-fil byts ut till ISO 20022

Hej , Visma kollar ni på detta ?

Alla banker flaggar för detta jag ser ingen information här eller har jag missat ?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

8 SVAR 8
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Stefan L553!

Vad bra att du uppmärksammar detta!

 

Om du har en aktiv bankkoppling till Nordea, SEB, Handelsbanken eller Danske Bank så behöver du inte göra några förändringar eftersom att utbetalningar förs över automatiskt till banken. Om du däremot inte har en aktiv bankkoppling så kommer du kunna hantera LB-filer fram t.om. våren 2022. I dagsläget har vi stöd för XML-format på utbetalningar till Nordea, men stödet kommer att utökas till alla bankerna under den senare delen av 2021. 

 

Vi har ett inlägg kring hantering av XML-filer i Visma eEkonomi som uppdateras löpande när vi har ny information.

 

Om du har några fler frågor eller om något känns otydligt är du mer än välkommen att återkomma till oss!

/Tinne

Hej Tinne, tack för återkoppling.

Jag har sökt lite info om aktiv bankkoppling men förstår ej hur den fungerar rent praktiskt, jag är generellt nöjd med LB-rutin (utom att kreditnotor hamnar i annan verifikationsserie, som kundinbetalning). Då jag har ca 800 st leverantörsfakturor om året skulle du då rekommendera att gå över till aktiv bankkoppling i SEB ? blir varje leverantörsfaktura en egen utbetalning på kontoutdraget hos banken ?

Hej Stefan,

Vi har diskuterat vad vi ska rekommendera dig och kommit fram till att du borde ha en bankkoppling till SEB eftersom då kan du signera fakturorna direkt inne i Visma eEKonomi, och få dem matchade och oftast bokförda direkt i programmet.

På så vis blir varje faktura en egen utbetalning (om det är så SEB skickar dem och inte i klumpsummor) och enkelt för dig att stämma av.

 

Jag tycker att du slår en signal till SEB också så du får alla fakta innan du slår till.

 

Lycka till och du är alltid välkommen att höra av dig till oss! 

Tinna 

Hej Tinna . Tack för svar.

Ja, jag får ringa banken .....

Är nedanstående rubrik ett ämne som talar om aktiv bankkoppling ? 

"Underlag vid koppling mellan Visma Eekonomi och SEB" när man läser denna så blir man lite osäker.

 

Är tanken att nya XML kommer att funka som LB-filen gör idag ?

Hej Stefan!

Tycker absolut att du ska ringa banken 🙂 

Rent konkret behöver du inte tänka på något gällande XML med SEB då alla bankhändelser förs över automatiskt via bankkopplingen.

 

På din fråga om nya XML kommer att funka som LB-filen gör idag så blir mitt svar såhär: Exakt hur det kommer att fungera har jag ingen information om i dagsläget men vad jag förstår  ska hanteringen påminna om den hantering du har för LB idag. 

 

/Tinna

 

 

Ja, det är vid aktiv  bankkoppling med SEB som det bara blir klumpsumma på leverantörsbetalningarn på bankkontoutdraget. Och inget underlag i eekonomi heller. Frågan har varit uppe i forumet några ggr de senaste åren men inte fått något svar. Senast frågade jag för en månad sedan men ingen har återkommit med någon info hur man ska kunna se betalningarna. Kan inte rekommendera aktiv bankkoppling till SEB för tillfället av det skälet . Om inte annat tycket jag det är rätt oseriöst att inte ens ge ett svar på frågan.

Tack Niklas för återkoppling och dina erfarenheter, bra info till mig, ja trist att det inte fungerar så smidigt som det är tänkt.

Liten uppdatering från annan tråd.

Det är nu klarlagt att det INTE går att få några detaljer om leverantörsbetalningar från banken,  bara en klumpsumma.

Däremot ser man i eekonomi resp betalning som ingår i bankbetalningen under Kassa- och bakhändelser. 

Det är en lista över betalningar (utan annan referens till banken än betaldatum). Men för varje enskild betalning finns en verifikation med uppgifter om betalningen inkl ocr-nummer som använts. Oftast ser man vilket bg-nummer också i verifikationstexten, av någon anledning gäller det dock inte alla betalningar.

Men det är ialla fall möjligt att se vilka enskilda betalningar som ingår i klumpsumman så det är möjligt att spåra och följa upp bankbetalningar. Dvs bättre än inget även om det är lite knöligt att hitta.