Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Lars R
MEDLEM

LB-fil - mer eller mindre oanvändbar funktion

Problemet ligger inte hos er utan hos banken. Jag har just börjat skicka leverantörsbetalningar via fil till SEB. Det lät så smart och effektivt när jag fick en beskrivning av min kontakt på banken.

Men nu ser jag att funktionen är i stort sett oanvändbar.

Betalningar som jag har skickat som en fil och där jag har signerat filen i SEB leder till kommande betalningar som jag

inte kan ändra eller ta bort !!!

Det är helt oacceptabelt att jag inte kan styra över mina egna betalningar bara för att de har skickats i en fil i stället för som manuella inläsningar. Naturligtvis vill jag kunna ändra betaldatum på valfria betalningar om vi har problem med likviditeten. Varken SEB eller bankgirot vet ju vilka fakturor som det är OK att senarelägga. Det är bara jag som har den kunskapen.

Vet någon varför det är så här vansinnigt? 

Vet någon om det är likadant i alla banker?

Är det alltså kört? 

Finns den här bristen beskriven någonstans i Vismas dokumentation? Jag har i vart fall inte sett något om detta.
1 GODKÄNT SVAR
Robert25
UTFORSKARE

Du har skickat filen med betalningsorder till bankgirot, och det är dem du får kontakta för att ändra eller makulera en betalning: https://blankett.bankgirot.se/Survey/ShowAnswerSet/a1fdf3cd-e679-4ac6-b50d-8a941b4002a9

LB-betalningar bygger på att det du skickar iväg verkligen ska betalas på angiven dag. Det är inte tänkt att man ska ändra insänt material mer än i undantagsfall.
Åtminstone har det fungerat så för mig.

Ett alternativ är väl att använda respektive banks betalningsrutiner (alltså inte LB-rutinen)  där du enklare kan se och styra varje betalning efter den blivit registrerad. Det är några år sedan jag arbetade med SEB och kommer därför inte ihåg vad de kan erbjuda.

Visa lösning i originalinlägg

2 SVAR 2
Robert25
UTFORSKARE

Du har skickat filen med betalningsorder till bankgirot, och det är dem du får kontakta för att ändra eller makulera en betalning: https://blankett.bankgirot.se/Survey/ShowAnswerSet/a1fdf3cd-e679-4ac6-b50d-8a941b4002a9

LB-betalningar bygger på att det du skickar iväg verkligen ska betalas på angiven dag. Det är inte tänkt att man ska ändra insänt material mer än i undantagsfall.
Åtminstone har det fungerat så för mig.

Ett alternativ är väl att använda respektive banks betalningsrutiner (alltså inte LB-rutinen)  där du enklare kan se och styra varje betalning efter den blivit registrerad. Det är några år sedan jag arbetade med SEB och kommer därför inte ihåg vad de kan erbjuda.
Lars R
MEDLEM

Hej Robert,

Stort tack för informationen. Ska följa upp.