Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga in Ib manuellt - eEkonomi

hur lägger jag in en ib exempelvis på 1920 från året 2017 Ub, vi flyttar från E-conomic till visma e-ekonomi? manuell överflytt alltså av Ub-IB och sedan börja boka from 2018010 manuella verifikationer . vi är ideell förening...?
/johan
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gå till Inställningar / Räkenskapsår. Gissar att du lagt upp 2018 som första räkenskapsår. Då har du också Ingående balans under en knapp. Där lägger du in din UB per 171231. 

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej
tack för hjälpen.

jag ska starta om igen och göra så får vi se om det hjälper.
mvh johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan!

Om du inte har som Annica beskrivit endast lagt upp 2018 i programmet, utan konverterat två tidigare år behöver du inte fylla i något IB. Detta sker automatiskt med dina verifikationer. Alltså blir UB för 2017 IB för 2018. 

Ha en fin helg!

/ Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag får det inte att fungera.
har alltså startat up 2018 med o:-
ska nu lägga alla IB från 17UB (e-conomi) till IB 2018 1jan 2018 Visma hur ska detta gå till exakt.?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan! 
Från e-conomic kan du skriva ut en balansräkning på 2017. Precis som du skriver så är det UB på 2017 som ska bli IB på 2018. 
En balansräkning måste alltid balansera. Dvs. tillgångarna ska vara lika mycket som eget kapital och skulder är tillsammans. 
I eEkonomi när du lägger in dina värden så ska du lägga ett minustecken framför skuldkontona. Förutsatt att det verkligen är en skuld, så du inte har ett plus-saldo på den kontona, men då är det ju egentligen en fordran. 

Så börja med att skriva ut en balansräkning från e-conomic och se till att du lägger in alla dessa värdena på ingående balans i eEkonomi. 
Om du har 100 000kr på tillgångar så måste även eget kapital+skulder vara 100 000kr. 

Hoppas du får ihop det! 

/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får jag in kassa, kund o lev.-reskontra från föregående år då jag tidigare bara har bokfört i Excel 

Menar du att du vill få in kontosaldona, eller vill du få in själva fakturorna? Om det bara är kontosaldona lägger du in Ingående balans under Inställningar. Då utgår du från föregående års balansräkning och matar in per konto, med minustecken för kreditsaldona. I detta fall bokför du sedan in- och utbetalningar på poster som fanns i reskontran manuellt på konto 1510 respektive 2440. 

Om du vill ha in fakturorna i reskontran kan du "reskontraföra" dem via manuella verifikationer. Läs hjälptexten i programmet hur du då gör och tänk på att ställa om i Inställningar till att tillåta reskontrabokning.