Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Lägga till en Swish-QR och -nummer på faktura

Hej!

Jag skulle vilja lägga till en QR-kod för Swish på min faktura, och även mitt Swish-nummer. För att underlätta för kunden, att kunna betala via Swish.

Jag hittar ingen funktion för detta i eEkonomi, är det något jag missar eller finns det helt enkelt inte?

En tanke jag fick är om jag kan skapa min faktura i eEkonomi, ladda ned den och sedan själv manuellt lägga till QR-koden och numret. Och sedan mejla den till kunden. Skulle det funka? 

 

Hälsningar Maria

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Maria Axelsson

Det är klart att du ska ha med både QR-kod och Swishuppgifter på dina fakturor - det fixar Visma eEkonomi men du behöver göra några inställningar först.  

 

Gå till Inställningar -  Företagsinställningar - Fliken Grunduppgifter - Här lägger du in ditt Swishnummer

Gå till Inställningar - Företagsinställningar - Fliken Övriga uppgifter - Scrolla ner på sidan - Markera Visa QR-kod på fakturautskrift

 

Om du har några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig. 

Ha en fin dag! //Tinna

 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Hej Tinna,

 

Tack för svar!

Jag får med en QR-kod men det verkar vara en för bankgiro. När jag testar den i min privata bankapp kan jag lägga till mottagen, och i swish-appen står det att den inte kan läsas in. 

Sedan får jag heller inte med bankgirot utskrivet på fakturan, så det känns lite märkligt.

Bifogar en skärmdump på en faktura jag gjorde nedan:

 

 

Screenshot 2022-11-19 at 13.52.png

 

Hälsningar,

Maria

Hej Maria!

 

QR-koden är i dagsläget inte anpassad för Swish-appen, utan fungerar endast i bankappar.

Om du har skrivit in ett Swish-nummer i dina företagsinställningar som ska synas på fakturautskriften behöver kunden du fakturerar vara svensk. Det visas då som ett nummer som din kund kan swisha till och ingen QR-kod.


Om du har skickat en faktura till en utländsk kund (en kund som har ett annat land än Sverige i kundregistret) så visas inte bankgironumret på fakturautskriften. Då skrivs IBAN-numret ut på fakturautskriften istället för Bankgiro-numret.
 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar, återkom gärna om något känns oklart. 🙂

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Okej! Min kund är från Norge, så det förklarar ju det hela. Tack för svar! Då är det som det ska alltså, antar jag 🙂

 

Rent teoretiskt (om det hade handlat om en svensk kund): om jag skulle vilja, kan jag exportera ut fakturan från Visma och manuellt lägga in en swish-QR-kod? Och sedan skicka fakturan till kunden? Rent tekniskt vet jag hur jag gör men är det liksom "okej" att göra så? 

 

Trevlig kväll!

/Maria

Hej Maria,

Då är det som det ska vara - bra att du dubbelkollade landet. 🙂

 

Så länge du sparar båda underlagen (originalfakturan och den du lägger QR-koden på) och inte ändrar något annat så bör det vara okej att lägga på en QR-kod på fakturan. Jag rekommenderar dock att du kontrollerar detta med Skatteverket eller Bokföringsnämnden, så att allt blir rätt och riktigt för dig.

 

Återkom gärna om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Hej!

Okej, jag förstår. Då ska jag göra det. Tack snälla för hjälpen!

Trevlig kväll!

/Maria