Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zeppan
MEDLEM

Lägga till en minusrad/kreditering/tillgodo på Faktura? - eEkonomi

Hej!

Vi har flera kunder som håller vi fakturerar men där vi gärna skulle ha möjlighet att lägga till minusrad/kreditering/tillgodo direkt på fakturan. Exempel på vanliga situationer där vi behöver göra detta är.

Kunden har ett evenemang där vi ska fakturera för 50 personers dryck. Dock får kunden enligt avtal del av entrekassan som ska dras av på kundfakturan.

Därmed vill vi gärna ha möjlighet att skapa en faktura som liknar exempelvis
50 pers dryck á 200kr = 10,000kr ex moms
10 pers entrékassa -150kr = -1500kr ex moms

Totalt på fakturan som ska skickas ut 8500 ex moms

alltså en varierande minusrad på nästan varje faktura till denna kund. Är medveten om att man i teorin kan göra detta med en kreditfaktura på något sätt men skulle underlätta oerhört om man kunde lägga in detta direkt i varje faktura istället o få det rätt då det annars blir extremt många extra kreditfakturor!
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad händer om du skriver i -150:-; tar inte programmet en minuspost?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag använder minustecken på de raderna som jag har avdrag på och det fungerar alldeles utmärkt, jobbar i Administration 2000.
Pacsac
CHAMPION
sivlai
MEDLEM

Jag har också lagt in minusposter ibland och det har fungerat alldeles utmärkt. Använder Adm 1000. Alternativet är ju att lägga beloppet som en rabatt, men det fungerar nog bara när det gäller en procentsats.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har också testat detta men inte fått det att fungera. Men det var ett tag sedan nu. Jobbar i Eekonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

... och helt plötsligt står det i "kopplingen" längst upp att detta gäller eEkonomi Smart, vilket det inte alls gjorde när jag svarade först. Ska programmet heta "Smart" borde det fungera att lägga in en minuspost i priset. Det är inte vidare smart att skapa ett program utan flexibilitet...

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Zeppan!

När du skapar en faktura i eEkonomi går det alldeles utmärkt att lägga till en minuspost. För att lyckas med detta är det viktigt att du sätter raden Antal i minus, och inte beloppet på artikeln. Enda gången detta inte fungerar är vid ROT- eller RUT-fakturering.

Återkom om du stöter på patrull! 🙂

/ Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej!
Det funkar faktiskt inte alls. Tar min minus 1 på artikel så lyser den rött på "leverat antal" och säger att det inte går att ha mindre än noll på levererat antal.
Blir så jävla trött på detta skitprogram, och som vanligt finns det ju ingen som kan hjälpa till på telefon utan allt hänvisar till chatt eller forum!!!
Hur är det möjligt att ha ett ekonomi program där man inte kan dra av någonting på fakturan???!!"!!!!
/Cecilia

är det på en order du försöker få -1 (negativt antal)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja

det går bara på fakturan, detta är sedan lääänge en efterfrågad funktion att kunna ange minusantal på order
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja man behöver ju kunna visa kunderna avdrag även i orderbekräftelsen ibland...