Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Lägga upp bank- och kassakonto utanför 19xx - eEkonomi

Jag har fört över pengar till en kapitalförsäkringsdepå och tänkte lägga upp det som ett konto. Jag har tidigare bokfört dessa transaktioner på 1385 - Värde av kapitalförsäkring men när jag skulle lägga upp ett nytt bank- eller kassakonto så var mina möjligheter till konto begränsade till 19xx.

Bör jag bokföra dessa transaktioner mot ett annat konto än 1385 eller är det en god idé att släppa på begränsningen för bank- och kassakonton?

Det vore även trevligt om man kunde inaktivera konton. Jag har t.ex. ingen kassa eller kassakonto i min verksamhet.
4 SVAR 4
COMMUNITY MANAGER

Re: Lägga upp bank- och kassakonto utanför 19xx - eEkonomi

Hallå Jonas! 

Det är helt rätt att använda konto 1385 när du gör insättningar till eller uttag från kapitalförsäkringen. Du ska som motkonto använda ett depåkonto (kontot hos banken) och det är detta konto som du kan lägga upp som ett konto under Inställningar - Kassa- och bankkonton, förutsatt att det är ett separat depåkonto du har. 
Om du behöver göra upp- eller nedskrivningar av kapitalförsäkringen bokförs detta mot 1385 och då gör du det via manuella verifikationer under Bokföring - Verifikationer.
NY MEDLEM

Hej, mitt depåkonto är 1385. Det finns inget annat konto hos banken. Jag ser inte att ovanstående skulle underlätta något för mig utan är endast en beskrivning av hur jag går runt den nuvarande begränsningen i eEkonomi.

Ännu en idé som har felkategoriserats som en besvarad fråga.
COMMUNITY MANAGER

När jag läste på om kapitalkonton var det så som jag utformade mitt svar som jag förstod det att det skulle bokföras. Det var inte alls min mening att slå bort din idé, förhoppningsvis kan din fråga och svaret hjälpa någon annan med en liknande fråga. Trots att det klassas som en fråga så är det inget som bara springer förbi mig utan jag tar med mig din synpunkt. 
Highlighted
NY MEDLEM

Ok, så som jag har tolkat utvecklarnas interaktion med forumet är att de tittar på idéer som har många röster och låter det påverka/avgöra dess prioritering. Om en idé är klassad som en fråga så faller man utanför den processen