Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eddie_D
MEDLEM

Lägga upp tyskt företag som tar svensk moms (25%)?

En av de leverantörer jag har tar betalt via kort direkt av mig, och problemet är att de tar ut svensk moms direkt, och jag har försökt hitta ett sätt att lägga upp en tysk leverantör i systemet som tar moms på varje köp, men har inte lyckats hitta ett sätt då eekonomi verkar anta att momsfältet inte behövs vid köp från andra EU-länder och jag antar att det i momsdeklarationen hamnar som obetald moms? Oavsett.. Hur lägger jag upp en tysk leverantör som drar moms direkt på alla kortköp?

2 SVAR 2

Hej!

Grundproblemet är att du inte angivit att du är företagare och att du har ett momsregistreringsnummer när du handlar. Det är många som missar detta och på nåt sätt måste detta präntas in. Kanske att du skriver en liten postitlapp och sätter på skärmen "Jag är företagare". Så lätt att glömma 😅

Ditt momsregistreringsnummer (VATnr) är SEorgnr01 utan bindestreck. Om du har enskild firma så är det personnummer istället för orgnr.

Men nu tillbaka till din fråga. Jag brukar inte lägga upp leverantören om man betalar via kort utan då matchar man bara betalningen under Kassa- och bankhändelser mot lämpligt kostnadskonto. Det tvistas en del angående om du har rätt att göra avdrag för momsen de lagt på eller inte eftersom det inte borde ha varit moms. Jag kan tycka att det är ok att göra avdrag för den pålagda svenska momsen och det var en engångsförteelse att du missat att ange ditt VATnr. 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Tack för ditt svar .. Tyvärr så även med svenskt vatnr angett så tar dom ut svensk moms på köpet 😞

Men ja, det ser ut som om att jag får matcha betalningar i framtiden.