Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagt på moms på skatt - eEkonomi

Detta kanske är en dum fråga, men har aldrig stött på "problemet" tidigare. Vi köpte en bil av ett annat företag som sysslar med samma sak som oss. Tanken var att vi skulle ta fordonsskatten för året, men tydligen så hade fakturan precis skickats till honom och han betalade den. Vi bestämde då att han skulle skicka en faktura på detta belopp till oss. Han har nu skickat fakturan på fordonsskatten men lagt på moms på beloppet. Stämmer detta?
18 SVAR 18
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det är ingen moms på fordonsskatt. Gissningsvis vet han inte hur man gör för att inte få moms på beloppet
Fd medlem
Inte tillämpbar

Han har gjort rätt eftersom han fakturerar ett utlägg som han gjort för er räkning och ni lyfter den ingående momsen som vanligt.

Alternativet hade varit att han skickat avin på fordonsskatten till er för att betalas direkt av er

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då fick jag lära mig nåt nytt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Samma här 😉
Bertil73
MEDLEM

Allt som faktureras måste faktureras med moms (även om undantag finns). Det firman fakturerar är inte fordonsskatt utan en summa som ska täcka utlägget för fordonsskatt. Det är likadant med frimärken som är momsfria. Det är bara Postnord eller deras återförsäljare som får sälja dem momsfritt. Köper du ett frimärke för 9 kr utan moms och ska vidarefakturera din kund exakt den summan så måste du fakturera 11,25 kr. Det är alltså inget frimärke du säljer, utan tjänsten att se till att varan fraktas. Sover du en natt på hotell med 12% moms och fakturerar din kund för kostnaden så måste du istället lägga på 25%, för det är ingen hotellvistelse du fakturerar, du fakturerar för ett utlägg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Hur ser ut momsen på vidarefakturerad lokalhyra då? Vi ska vidarefakturera 6 månads lokalhyra på  324000 ex moms. Ska vi räkna moms på detta eller?
Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det en momspliktig lokal?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, vi själva har betalat redan moms för detta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då ska ni fakturera med moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Betyder det att vi ska skapa likadan faktura som vi har fått redan från fastighetsägaren?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ni måste skapa en faktura från er på den hyran ni fått från fastighetsägaren.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske det här frågan ser lite dumt ut men kan ni snälla ge ett exempel till mig?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hyra 10000:- moms 2500:- = 12500:-: OBS! använd era egna siffror!
Fd medlem
Inte tillämpbar

förlåt, vi har lite missförstått något. Hur räknas momsen jag vet faktiskt, men 
t.ex
vi har fått faktura från fastighetsägaren:
hyra-10000:-, moms 2500:- = 12500:-
jag skapar faktura samma sak eller räknar moms på 12500:-
hyra 12500:-, moms 3125:- = 15625
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skapar en faktura på beloppet utan moms och lägger till moms på det så det blir samma belopp som på den ni fått från fastighetsägaren.
Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Vi använder oss av omvänd byggmoms på 98% av våra fakturor så jag är inte helt hemma på det där med att sälja vidare varor med moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eller tjänster för den delen!