Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lämna in årsredovisning digitalt till Bolagsverket

Jag har suttit i chatten med någon som bara kunde klippa och klistra länkar till en dokumentation men inte kunde svara på direkta frågor, så jag försöker här.

Om jag vill lämna in digitalt, och använda Visma Sign. Hur lämnar jag in den signerade kopian till Bolagsverket? Alla beskrivningar stannar när alla i styrelsen har skrivit under årsredovisningen. Den underskrivna pdf:en som var uppladdad till Visma Sign måste ju på något sätt tillbaka till årsredovisningsprogrammet som sen skickar den digitalt till Bolagsverket.

3 SVAR 3
Khedron Wilk
CHAMPION

Kommer eventuellt skriva ett längre inlägg om detta men den korta versionen är:

 

Du behöver inte skicka in den digital underskrivna versionen till BV.

Kopian som man skickar in till BV behöver inte ha några som helst signaturer. Vare sig i form av inskickad kopia på underskriven PDF eller digital dito.

 

Den enda underskrift BV vill ha är den som görs av fastställseintyget och det gör man direkt i BVs tjänst.

Detta har jag personligt fått muntligt bekräftat av BVs kundtjänst.

 

Jag samt min kompanjon upplevde båda detta som otydligt utformat/beskrivet i Vismas gräsnsnitt.

Tillägg: Man behöver alltså inte alls använda sig av Visma Sign om man inte vill. Om du kan samla hel styrelsens påskrifter på ett fysiskt exemplar så duger det gott samtidigt som du via Visma skickar in datafils-versionen till BV.

 

Man kan säga att det är rätt stort ansvar som faller på den som skriver under den avskrift som skickats in till BV. Den personen intygar att det verkligen finns en korrekt påskriven version av samma redovisning någonstans, antingen fysiskt eller digitalt. Och den digitala behöver inte vara hos just Visma Sign, den kan vara via vilka tjänst som helst.

 

Visma Sign har inget med inskickandet till BV att göra. Det är helt separata funktioner.