Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låsning bokföring

Hej!

Har vid årsskiftet bytt från Visma Enskild Firma till eEkonomi. Fick meddelande om att jag ska låsa bokföringen i eEkonomi, men har redan gjort detta för 2015 i Enskild Firma. Måste jag även göra det i eEkonomi?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då har inte låsningen följt med till eEkonomi. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter, och välj att låsningen är låst per den sista december 2015. Det väljs efter rubriken Bokföring låst t o m.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Har två fakturor som skapades under slutet av 2015, vilka ännu inte betalats av kund. Hur långt efteråt kan man skicka påminnelse om betalning av faktura utan att det är märkligt?

Kan jag låsa 2015 nu i eEkonomi, och om jag senare får betalt för dessa två fakturor, kan jag då bokföra att de är betalda? D.v.s. inte gå in och ändra i 2015 års bokföring, men ändå bokföra nu att de är betalda? Hur bör jag göra?

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Hur lång tid efter förfallodatumet du kan skicka fakturorna får du själv avgöra. Funktionen påminnelsefaktura kommer så fort fakturan passerat förfallodatumet. 

Gällande din andra fråga beror det på hur du skapat dina fakturor i eEkonomi. Är fakturorna inte skapade i eEkonomi utan endast bokförda i bokföringen? Då är det inga problem att låsa bokföringen på 2015 och skapa en fristående verifikation gällande betalningen på 2016. 

Har du skapat dina fakturor i programmet under Försäljning - Kundfakturor eller Inköp - Leverantörsfakturor?

Har de obetalda fakturorna redan fått ett verifikationsnummer? Isåfall är det samma sak här, du kan låsa bokföringen på 2015 men du kan ändå lägga fakturorna som betalda och det bokförs en betalningsverifikation på 2016 per automatik. Vill du boka upp dina fakturor innan låsning gör du det under Inställningar - Räkenskapsår - Gå in på räkenskapsåret för 2015 och välj Boka upp kundfordringar och lev.skulder

Har de obetalda fakturorna inte fått ett verifikationsnummer och du låser bokföringen för 2015. Då kommer programmet vilja skapa en verifikation både för 2015 och 2016 när du lägger fakturan som betald. I det läget går det inte då 2015 är låst. Det vi rekommenderar är därmed att boka upp fakturorna innan du låser 2015. 

Hoppas detta besvarade din fråga!

/Hanna