Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

c_jonsson
UTFORSKARE

Leasingbil i enskild firma - avskrivning och förmån för företagets ägare. - Visma eEkonomi

Hej,

Den 5 november 2013 leasade jag en bil på min enskilda firma. Bilen används såväl i tjänsten som privat (av mig, som företagets ägare). Den förhöjda första avgiften (särskild leasingavgift) var 60 000 kr + moms. Leasingavtalet löper på tre år.

Jag har alltså haft bilen i drygt ett år nu. Under den tiden (fram till och med 141231) har jag bara skickat en årlig körjournal till redovisningsbyrån som gjort min bokföring, så har de skött allt och bara berättat för mig vad jag ska ta upp i deklarationen.

Från och med 150101 bokför jag i stället själv (i eEkonomi) och de siffror jag fått av redovisningsbyrån som jag antar har med bilen att göra är följande:
  • Konto 1210: Ingående saldo 11 370 kr
  • Konto 1219: Ingående saldo -11 370 kr
  • Konto 1721: Ingående saldo 20 000 kr

Till min fråga om avskrivning först då:
Jag antar att bilen ska läggas upp som en inventarie (Bokföring/Inventarier/Bilar och andra transportmedel) i programmet? Men om jag är rätt så långt så skulle jag behöva hjälp med hur jag sedan fyller i den sidan. Om det är de tre ingångsvärdena för 150101 ovan jag ska använda - hur fyller jag i så fall i dem? Eller, är det uppgifterna från november 2013 jag ska använda när jag lägger upp bilen som inventarie?

Några andra inventarier för avskrivning finns för tillfället inte i företaget.

Och så var det bilförmånen:
Säg att bilens förmånsvärde är 30 000 kr/år (eller 2 500 kr/mån) och drivmedelsförmånen är 7 200 kr/år (eller 600 kr/mån). Bör detta bokföras på något sätt (och i så fall hur?) eller ska jag ange värdena ”manuellt” när det blir dags att deklarera? Hittills har jag fått en färdigskriven NE-bilaga från redovisningsbyrån, där totalsumman är angiven i R3 - Bil- och bostadsförmån m.m.


Tacksam för vägledning - gärna i form av steg för steg-instruktion 🙂
Vänliga hälsningar
Christian
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christian, 

Om vi börjar med din Första fråga, där blir jag lite frågande till att kontona 1210 och 1219 är använda? Då en Leasingbil inte är något som du äger. Ta gärna och titta i denna Tråden, där Per, ger ett bra svar angående Leasing.

Angående din Andra fråga. Inne i eEkonomi kan du använda dig av kontot 3200 i Kredit och Kontot 2010 i Debet. I övrigt räcker det på deklarationen, där är det Ruta R3 som är intressant på Ne-blanketten.

Hoppas detta besvarar dina frågor.

/Victor

Hej Victor,

Min andra fråga (om bilförmånen) kan nog vara på väg att lösas med hjälp av ditt svar. Men jag behöver utreda lite till i så fall:

Spontant kommer jag på tre möjliga skäl att få med förmånen in i bokföringen:
    1.    Någon annan (ex. skatteverket) vill gärna att den syns där
    2.    Om den finns där så hamnar den per automatik i ruta R3 på NE-blanketten
    3.    Jag vill ha den där, vare sig jag måste eller ej

Om svaret på nr 1 är ja så ska jag självklart föra in den där. Följdfrågan är då hur ofta jag behöver göra detta. Månadsvis? Eller räcker det att det sker årsvis, innan bokslut?

Ett jakande svar på nummer 2 ser jag också som ett gott skäl att bokföra denna förmån. (Här antar jag att det inte spelar någon roll hur ofta jag i så fall bokför, så länge det är klart till bokslut?)

Men om det är så att ingen annan bryr sig (så länge jag deklarerar förmånen), och att jag likväl får skriva in beloppet ”manuellt” på NE-blanketten så kan det för min egen del nästan kvitta.

Så...du som kan det här - vad säger du om detta?

Min första fråga tycker jag dock inte alls blev besvarad... Tråden du länkar till är jättebra. Jag har läst den förut (och nu gjorde jag det igen) och skulle jag stå inför att leasa en bil idag så tycker jag mig få god vägledning där om hur detta bokförs.

Men min fråga handlade ju om att ta över administrationen av en pågående leasing, för en bil som alltså redan är delvis avskriven. Du har säkert rätt i att kontona är konstiga - du kan detta bättre än jag - men det konstaterandet hjälper inte mig. Det är så min verklighet ser ut och min förhoppning var att få hjälp att lägga in bilen i eEkonomi så att det fortsättningsvis blir korrekt.

Skälet att jag var inne på att använda funktionen Inventarier i eEkonomi var att jag fick intrycket att allt som skrivs av bör läggas in där för att programmet i sig då kan hjälpa till att få avskrivningarna rätt. Självklart kan jag ha missuppfattat detta, rätta mig gärna i så fall. Och berätta gärna hur jag gör i stället - med vilka datum och med vilka belopp (se ursprungsfrågan, ovan).


Hälsningar Christian

ps. Det där med halva momsen vid leasing samt den löpande leasingavgiften tycker jag mig ha kläm på, därför har jag inte berört just detta i mina frågor. ds.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christian,

Om vi börjar med första frågan. Där räcker det om du gör det Årsvis och då förslagsvis via kontona som jag angav i mitt första svar och jag tycker att du bör göra den Transaktionen, vilket gör att det finns i Programmet.

Till den andra frågan. är jag fortsatt lite Frågande, då man inte skriver av en Leasingbil. Det gör också att jag inte skulle lägga upp den som en Inventarier, utan istället göra enligt Pers exempel. Tittar du på den Transaktionen du hänvisar till, där du har konto 1721 (de andra två tar ut varandra och bör inte ha att göra med din leasingbil), avser den förmodligen en Förhöjd första avgift och där kan det bli aktuellt för dig att göra en Återföring, enligt Pers Tredje exempel. Om du har Saldon på andra Konton avseende din Leasingbil, skulle det nog inte vara fel att du gjorde en Manuell ombokning till de konton som Per anger.

Tack för din fråga och hoppas att du blir klokare.

/Victor

Hej igen,
Ursäkta dröjsmålet. Det har löst sig - jag har fått hjälp från annat håll.
/Christian