Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leveranförsfaktura utan BBAN och BIC

Hej!

Ska sätta in en faktura som min hemsideleverantör i USA skickat åt mig. Ser att jag behöver BBAN och BIC för att kunna sätta in en faktura där försäljaren är i USA (utlandet).

Har kontaktat hemsideförsäljaren Squarespace men de vägrar ge ut BBAN och BIC med hänvisning till att "det är förbjudet enligt amerikansk lag att dela den typen av uppgifter" samt att "Sverige inte följer europeisk skattelagstiftning". 

Andra amerikanska företag har utan problem kunnat ge mig både BBAN och BIC. Tips på hur jag ev kan sätta in fakturan om jag saknar BBAN och BIC. Samt; kan det verkligen stämma att ett företag inte kan ge ut dessa siffror till sina kunder?

Vänligen,
Sara

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240222

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Eftersom du har bankkoppling så kan du i detta fallet inte lägga in leverantörsfakturan om IBAN- och BIC-nummer saknas. Du får då lägga in den som en verifikation direkt i bokföringen och sedan även göra en manuell betalning. Det låter lite konstigt att leverantören inte vill ge dig uppgifterna då de inte är hemliga på något sätt. Jag gissar att du får fortsätta din diskussion med dem för att kunna göra din betalning, då de uppgifterna förmodligen kommer krävas även om du gör betalningen manuellt från banken. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Petra,

Tack för hjälpen. Företaget vidhåller att de p.ga. rådande lagstiftning i USA inte kan ge ut BIC/IBAN, och hänvisar till advokat eller bokföringskonsulter om jag har ytterligare frågor. Riktigt dålig stil, men är ju inte så mycket man kan göra om liten egenföretagare :(( Kan ju inte heller avbryta mitt sammarbete med dem då min hemsida ligger i deras program och är byggt med deras CMS.

Jag får sätta in fakturan som manuell verifikation på något sätt, går ju alltid att betala med VISA så man slipper BIC/IBAN, men skulle varit så behändigt att sätta in dem under "leverantörer" för att smidiggöra betalningsprocessen för framtiden.

Hej!

Jag har funderat lite på den här frågan. 

Eftersom du inte får några betalningsuppgifter från leverantören finns det inte så många sätt som du kan smidiggöra betalningsprocessen som du önskar.

Däremot skulle du kunna markera rutan Autogiro inne på leverantören. Det betyder att den inte skickas till banken för betalning och du behöver heller inte ange ett korrekt BIC/IBAN.
Du kommer fortfarande vara tvungen att betala fakturorna manuellt via ditt VISA-kort men du kan följa statistiken på leverantören och kan se dina tidigare leverantörsfakturor.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Tack för servicen 🙂

Jag fick ett nytt svar från företaget via deras Twitter, de sa att orsaken till att de inte kan ge mig BIC eller IBAN är för att "USA inte använder något sådant". Med andra ord har jag nu fått höra att det är olagligt för dem att ge ut dessa siffror, att USA inte använder dem och så att Sverige inte följer Europeisk skattelagstiftning vilket gör att de inte kan ge ut dem enligt lag. Väldigt märkligt beteenede för en av världens största hemsidesleverantörer må jag säga 😛 Eftersom de hävisat mig till en advokat om jag vill fråga mera så lägger jag detta bakom mig.

Idag sköts betalningen för min hemsida automatiskt varje månad då summan helt enkelt dras från företagets VISA-kort, enda orsaken till att jag velat ha IBAN och BIC är ju just för att det blir så mycket enklare att stämma av inne i VISMA när bankhändelsen landar i programet efter att VISA gjort sitt varje månad 🙂 Då hade jag kunnat skapa en faktura som jag stämmer av mot.

Vänligen,
Sara
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag stod inför samma problem och löste det efter lite letande hos handelsbanken mfl.

Det är korrekt att USA inte använder BIC.
Dom har istället något som heter "Routing number" vilket liknar våra clearingnummer. Om man skriver routing number med landskod framför får man det som visma kallar "Bankkod". USA's landskod är FW.

Om mottagaren alltså har routing #263079276 så blir Bankkod: FW263079276
Under BBAN/kontonr skriver man helt enkelt mottagarens kontonummer i den amerikanska banken.