Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Leverantörsfaktura med moms i annan valuta trots svenskt momsregistreringsnummer -eEkonomi

Jag har fått en leverantörsfaktura från ett danskt företag med svenskt momsregistreringsnummer. Fakturan har belopp i SEK, men ett momsbelopp som har ospecificerad valuta (jag misstänker DKK). Finns det några regler på vilken valuta momsen ska specificeras i när man har ett svenskt momsregistreringsnummer? Hur vet jag vilket momsbelopp jag ska redovisa? Kan jag bara omvandla det till ett motsvarande belopp i SEK?

På fakturan redovisas beloppen på följande sätt:
Netto SEK 3.524,60
Momsbeløb 866,40
Totalt SEK 4.391,00

I deras handelsvillkor står det att alla priser är inklusive 25% moms.
3 SVAR 3
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Leverantörsfaktura med moms i annan valuta trots svenskt momsregistreringsnummer -eEkonomi

Det bästa är nog att du ringer till företaget och frågar vad det är för moms de debiterat och hur de räknat fram den.

//L

Highlighted
CHAMPION

Re: Leverantörsfaktura med moms i annan valuta trots svenskt momsregistreringsnummer -eEkonomi

Det måste vara felskrivet eftersom beloppen är rätt summerade. 
Highlighted
NY MEDLEM

Det visade sig att en av summeringsraderna på fakturan var en momsfri fraktkostnad, därmed momsavvikelsen i summeringen. 

(3524,60 - 59) * 0.25 = 866,40

Visste inte att frakt kunde vara momsfri, men det kan den visst vara: http://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2016/ny-momslag-ger-nya-portopris...