Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsfaktura ställd till annat företag - eEkonomi

Hej,

Är det möjligt att betala ett annat företags faktura och bokföra det som en fordran?

Isåfall, vilka konton är lämpliga att använda?
5 SVAR 5
Adde12
UTFORSKARE

Hej,

Klart att det är möjligt, men om det är rätt enligt bokföringslagen eller Skatteverket är en annan fråga.
I det hänseendet tror jag inte det är möjligt. För alla fakturor som Ditt företag betalar måste vara ställda på Ditt företag. Med andra ord så måste Ditt företags namn, adress, organisationsnummer vara angivet.

Men jag kan ha fel. Det kanske går att göra någon "abrovink" men det är jag fel person att svara på.

Mvh,
 Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Visst kan du göra det. Du bör använda ett konto för kortfristig fordran. Tänk på att den som egentligen skulle betalt faktura ska registrera den i sitt bolag som vilken leverantörsfaktura som helst och markera den som betald genom att boka upp en kortfristig skuld till dig.

Om det rör sig om ett större belopp pengar bör ni skriva en revers och komma överens om en marknadsmässig ränta om ni vill vara helt säkra på att revisorerna ska bli glada.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man med momsen, är det företaget som har fakturan ställd till sig som bokför ingående moms och jag som betalar fakturan bokför hela fakturabeloppet på konto för kortfristig fordran?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christoffer,

Det är rätt uppfattat.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för svar!