Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Likviditetsprognos när kundfaktura betalas efter förfallodatum

Det verkar som om likviditetsprognosen inte klarar av att hantera kundfakturor som betalas för sent (veckan efter förfallodatum). Åtminstone om man bokför enligt kontantmetoden.

När fakturan betalats stämmer kontosaldot, men i grafen räknas inte fakturan med vilket gör att den blir helt felvisande.

Jag antar att detta beror på att man bara tittar på ingående saldo för veckan och sedan på förfallodatum på fakturorna (för kommande veckor) istället för att ta hänsyn när de faktiskt betalas. Detta gör att de fakturor som betalas för sent inte kommer med.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Andreas, 

Så länge din kundfaktura är obetald så visar Likviditetsprognosen denna som en kommande inbetalning, oavsett om du väljer månad eller vecka. Däremot när du registrerar kundfakturan som betald så synd den inte längre när du trycker på "punkterna" för att se vad programmet tar hänsyn till på det beloppet. Det är alltså så att när en kundfaktura väl blir registrerad som betald kan man inte se den bakåt i tiden när det fortfarande var obetald, den är istället en del av summan av "kassa - och bankhändelser" från det datum dem blev betald. Därav får du rätt belopp på kontosaldot men upplever grafen som felaktig.

Beräkningsformel likviditetsprognosen:
Summan av kassa- och bankkonton på startsidan + obetalda kundfakturor - obetalda leverantörsfakturor - moms - skatt - avgifter = summan som visas över en "plupp" på likviditetsprognosen.

Kan förstå att det blir lite förvirrande och kanske inte helt optimalt att inte kunna se bakåt i tiden på prognosen. Vi håller på att arbeta med likviditetsprognosen hela tiden för att förbättra den så det är mycket bra att få dina synpunkter på det också såklart och jag har lyft just denna fundering igen. 
Återkom gärna om något känns oklart! 🙂 

/My